Chikungunya and its cross-cutting approach to teaching natural sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2021.001.0009

Keywords:

Chikungunya, Health education, Epidemiology, Macaé, Vectors

Abstract

The CHIKV virus, which promotes Chikungunya disease, is transmitted by mosquitoes of the species Aedes aegypti and albopictus. These mosquitoes have a preference for hot and humid places like Brazil, which is a tropical country. With the arrival of the virus in our country, several cases of infection and deaths from the disease have been identified. Since then, the Ministry of Health together with other State Secretariats, such as the Ministry of Education, promote strategies to combat the disease vector. In this aspect, the schools collaborate with educational strategies that also promote the combat of the vector of Chikungunya. This research aimed to evaluate the knowledge of the students of the third year of high school of three state schools in Macaé/RJ about the Chikungunya theme. It was developed in three public schools of the city of Macaé, with the application of a questionnaire composed of 8 questions that approached aspects of specific knowledge about Chikungunya. A total of 65 students were interviewed. About 44% of the students correctly identified the pathogenic agent of Chikungunya, 88% correctly identified the vector transmitting the disease, 81% know the processes that contribute to the proliferation of the vector. On the other hand, about 48% do not recognize the main symptoms of the disease, 23% do not know that the disease can cause death and 47% do not recognize the phase in which the vector transmits the disease. We concluded that, although the interviewed students presented knowledge about some subjects, they still have a gap in some points about the Chikungunya subject, being necessary that the subject be better worked in the schools. Thus, it is possible that educators take initiatives to sensitize their students to a more active role in society in the fight against the Chikungunya vector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonatha Anderson Fraga Egidio, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Pós graduando em Biologia Celular e Molecular pela Faculdade de Ciências da Bahia (FACIBA). Mestrando no Programa Multicêntrico de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Enquanto graduando, foi representante discente no curso de Ciências Biológicas da UENF/CEDERJ entre 2020 e 2021.

Willian Rodrigues da Costa Marinho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós - Graduação em Ciências Ambientais e Conservação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/ NUPEM). Especialista em Ecologia e Biodiversidade pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Desenvolve pesquisa no laboratório Integrado de Ciências Morfofuncionais, localizado no Instituto de Biodiversidade e Sustentabilidade ( NUPEM / UFRJ), atuando nas seguintes áreas: Inventário de fauna, Taxonomia, Genética e Ecologia de vetores com ênfase nas famílias Culicidae e Simuliidae. 

Graziele Fonseca de Sousa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Biotecnologia pelo Centro Universitário Estadual da Zona Oeste (2011). Mestrado em Tecnologia Bioquímico-Farmacêutica pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de São Paulo (2013). Doutorado em Biociências e Biotecnologia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2019).Atuou como tutora presencial nas disciplinas de diversidade dos seres vivos, diversidade biológica dos deuterostomados e diversidade biológica dos protostomados no curso de licenciatura em biologia do CEDERJ (2019).Tem experiência na área de Bioquímica, Microbiologia, Biologia Celular e Imunologia celular, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação de compostos orgânicos e inorgânicos com atividade antineoplásica, neurorregeneração e glicosaminoglicanos. 

Published

2021-02-01

Most read articles by the same author(s)