Health education and the teaching of science and biology: an exploratory study on didactic resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2023.002.0002

Keywords:

Biological Sciences, Basic education, Courseware, Health

Abstract

Health Education (HE) is an educational process that aims to popularize information and knowledge about health care, disease prevention and strategies to minimize current public health problems. Within schools, this educational process is usually associated with the teaching of Science and Biology due to the conceptual relationship of their approaches. Aiming to analyze the didactic methodologies used in the teaching of Science and Biology to promote the theme of HE, this bibliographical research carried out a survey of some works that present adequate resources for the development of HE. It was identified that games, comics, three-dimensional materials, visual resources of slides, Digital Information and Communication Technologies, animation video and other resources are efficient to promote SE, during Basic Education, when educators are motivated to develop meaningful learning with their students. Thus, didactic resources can be considered efficient didactic instruments with regard to the promotion of HE when used properly, through prior planning and objectives established in accordance with the National Common Curricular Base.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Oliveira Lagedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui ensino médio segundo grau pelo Colégio Estadual André Maurois(2009). Tem experiência na área de Parasitologia.

Ivyn Karla Lima de Sousa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui como primeira graduação em Biotecnologia pelo Centro Universitário Estadual da Zona Oeste (2015), e como segunda graduação em Ciências Biológicas (Licenciatura) pela Universidade Cruzeiro do Sul (2021), e título de Mestre em Ciências Biológicas - Zoologia pelo Programa de Pós-graduação do Museu Nacional - UFRJ (2019). Atualmente é Doutoranda em Ciências Biológicas - Zoologia pelo Programa de Pós-graduação do Museu Nacional - UFRJ. Tem experiência na área de Zoologia e Ecologia, com ênfase em Taxonomia de Grupos recentes em entomologia, especificamente em insetos aquáticos e interesse em educação ambiental e sustentabilidade. Atualmente Professora Substituta da Uerj-Zo, Departamento de Zoologia e Parasitologia.

Jonatha Anderson Fraga Egidio, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Atualmente Doutorando em Educação em Ciências e Saúde (UFRJ). Possui Mestrado em Ciências Fisiológicas (UFRJ), Especializações em Educação Básica e Educação Especial (ambas pela Facuminas), Graduação em Ciências Biológicas (UENF) e Graduação em Pedagogia (UVA). Enquanto pesquisador, atua no NUTES-UFRJ na linha de pesquisa: Mediações Socioculturais nas Ciências e na Saúde.

Published

2023-06-19

Most read articles by the same author(s)