Cell biology and education: a study on didactic methodologies for learning

Authors

  • Marlucia Alves Ferreira Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Jonatha Anderson Fraga Egidio Universidade Federal do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0003-2212-877X
  • João Victor Mançano Cardoso Manzini Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2023.001.0002

Keywords:

Cytology, Teaching, Playfulness, Didactic resources

Abstract

Studies on cells should be approached from basic education so that young people can associate this knowledge with the problems of their daily lives from an early age. This work aimed to analyze didactic methodologies used in Basic Education to develop the Cell Biology (CB) theme. Through a bibliographical analysis, it was observed that several educators make use of: modeling clay, card and board games, food and graphic representations as facilitating resources in CB teaching. It was possible to identify that these resources favor teaching and learning about cells and their structures in a playful and attractive way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlucia Alves Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui ensino médio segundo grau pela Escola Estadual Padre Alberto Fuger(2000). Tem experiência na área de Enfermagem.

Jonatha Anderson Fraga Egidio, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Atualmente Doutorando em Educação em Ciências e Saúde (UFRJ). Possui Mestrado em Ciências Fisiológicas (UFRJ), Especializações em Educação Básica e Educação Especial (ambas pela Facuminas), Graduação em Ciências Biológicas (UENF) e Graduação em Pedagogia (UVA). Enquanto pesquisador, atua no NUTES-UFRJ na linha de pesquisa: Mediações Socioculturais nas Ciências e na Saúde.

João Victor Mançano Cardoso Manzini, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Graduando no curso de Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Servidor público na Prefeitura Municipal de Saquarema-RJ no cargo de profissional de apoio ao estudante com deficiência. 

Published

2023-06-19

Most read articles by the same author(s)