Practical activity in a biological reserve and academic training: a case report on field trips

Authors

  • Melissa da Fonseca Fortes Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Jonatha Anderson Fraga Egidio Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Suellen de Oliveira Guimarães Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Barbara Proença Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2022.002.0001

Keywords:

Biology, University education, Methodology, Rebio

Abstract

The methodologies that act as a facilitator of learning and that go beyond traditional classes are being increasingly sought after by teachers and well accepted by students. Field activities can enrich the teaching and learning process, as students can visualize concepts that previously seemed abstract. The Conservation Units are spaces that present a high richness of species of fauna and flora. The present work aims to describe the report of a field activity carried out in a Conservation Unit and to analyze the advantages that this type of activity has in relation to the academic training of future biologists. Therefore, the research methodology used in this study was of a qualitative nature of the case study type. The study showed that practical activities have a certain benefit for academic training, when students can have the opportunity to dialogue with and practice the theoretical concepts previously acquired. This activity can also make students aware of their career, as they learn about other possibilities for areas to follow. Thus, it is concluded that practical activities and field trips are important and necessary for the training of future biologists as they enrich their knowledge about the area of ​​interest and also facilitate their learning/training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melissa da Fonseca Fortes, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Possui ensino-médio-segundo-grau pelo Colégio Estadual Edmundo Silva(2012)

Jonatha Anderson Fraga Egidio, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Atualmente Doutorando em Educação em Ciências e Saúde (UFRJ). Possui Mestrado em Ciências Fisiológicas (UFRJ), Especialização em Educação Básica (Facuminas), Especialização e Análises Clínica (Facuminas), Graduação em Ciências Biológicas (UENF), Graduação em Pedagogia (UVA). Enquanto pesquisador, atua no NUTES-UFRJ na linha de pesquisa: Mediações Socioculturais nas Ciências e na Saúde.

Suellen de Oliveira Guimarães, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Bacharelado em Ciências Biológicas pelo Instituto de Biodiversidade e Sustentabilidade - NUPEM/UFRJ. Mestre em Zoologia pelo programa de Pós-Graduação em Zoologia no Museu Nacional/UFRJ. Atua no Grupo de Especialistas em Anfíbios do Brasil (ASG Brasil) da International Union for Conservation of Nature (IUCN) na comissão de divulgação (redes sociais). Possui experiência na área de Herpetologia, com ênfase em anfíbios anuros, atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: Conservação, Morfologia e História Natural. 

Barbara Proença, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2010), mestrado em Ciências Biológicas (Zoologia) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012) e doutorado em Zoologia, com ênfase em Entomologia, do Museu Nacional/UFRJ. É pesquisadora colaboradora do Laboratório de Diptera Neotropicais do Museu Nacional/UFRJ desde agosto de 2016. Tem experiência na área de Parasitologia, Entomologia, Controle Biológico e Interação inseto-planta, atuando principalmente na taxonomia e biologia de insetos galhadores, com ênfase na família Cecidomyiidae (Diptera).

Published

2023-01-09

Issue

Section

Ensino Superior, Pesquisa e Extensão

Most read articles by the same author(s)