Gender and sexuality issues in Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2021.001.0002

Keywords:

Education, Gender and Sexuality, School, University, Brazil

Abstract

The present study, on screen or in hands, aims to: present and discuss how gender and sexuality issues permeate Brazilian education. Methodologically, it has a qualitative approach, on an exploratory level, of a bibliographic type. It is noteworthy that authors such as Guacira Lopes Louro, Judith Butler, Miguel Arroyo are presented in the development of the discussion. It can be considered from the study that the educational processes (formal and informal) are crossed by a norm that takes heterosexuality as a guideline, and that schools and universities are spaces of violence (physical and symbolic) where LGBTQI + people can be targets of homophobia because of their experiences in the area of sexuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antoniel dos Santos Gomes Filho, Centro Universitário Vale do Salgado

Professor substituto da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) - Unidade Acadêmica de Educação do Centro de Formação de Professores. Professor do Centro Universitário Vale do Salgado (UniVS). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Tecnólogo em Gestão Comercial formado no Centro Universitário Dr. Leão Sampaio (UNILEÃO). Licenciado em Pedagogia pela Faculdade Kurios (FAK). Discente de Bacharelado em Psicologia na UniNassau e em Licenciatura em Sociologia (Formação pedagógica) e Especialização em Teoria Psicanalítica no Centro Universitário FAVENI. Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia da Universidade Regional do Cariri (URCA/CNPQ); Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias da Universidade de Pernambuco. Áreas de investigação: Sociologia (Interações Sociais a partir do quadro teórico de Erving Goffman). Antropologia e Arqueologia. Educação e Sexualidade. Processos Migratórios. Relações étnico-raciais e diversidade. Políticas Públicas em Educação na América Latina. Psicanálise e Cultura. Alfabetização e Divulgação Científica. E-mail: antoniel.historiacomparada@gmail.com

Lielton Maia Silva, Centro Universitário Vale do Salgado

Coordenador do curso de Psicologia do Centro Universitário Vale do Salgado. Mestrando em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina do ABC. Especialista em Saúde Mental pela UDESC. Especialista em Saúde Pública e da Família pela FAK. Especialista em Ciências da Educação e Docência do Ensino Superior pela UniVS. Bacharel em Psicologia pelo Centro Universitário Católica Rainha do Sertão. Pesquisador do Laboratório Interdisciplinar em Estudos Organizacionais e do Trabalho - LIEOT. Membro da Liga Acadêmica de Estudos Cognitivos Comportamentais - LAECC Supervisor clínico na Abordagem Cognitiva Comportamental E-mail: lieltonmaia@univs.edu.br 

Published

2021-02-01

Most read articles by the same author(s)