Academic performance of students in chemistry degree in the Pedagogical Residence Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2022.002.0005

Keywords:

Remote Teaching, Digital Platform, Chemistry, Google Classroom

Abstract

The Pedagogical Residency Program is one of the actions that integrate the national policy for teacher training and seeks to provide the improvement of practical training in undergraduate courses, promoting the immersion of the undergraduate student in Chemistry in basic school. Thus, the present work aims to highlight the importance of the resident student in Chemistry classes, in minimizing students' difficulties during the teaching-learning process. This work exposes the application of a project that integrates the contents of the discipline of chemistry with applicability in remote teaching, within a daily perspective, through video classes, documentaries and various pedagogical activities. Performing in the form of distance education, using the Google Classroom platform in action to high school students of Colégio Tiradentes of the Military Police CTPM-VI in the city of Ji-Paraná/RO. The pedagogical residency program has been seeking to improve teacher training through the necessary articulation between what students learn at the university and what they experience in the practice of residency, considering that precisely one of the most important aspects in relation to teacher training is to provide the chemistry student the opportunity to relate theory and teaching practice. Finally, the proposition of an intervention that meets the prerogative of social isolation is highly relevant and indispensable, as it directly contributes to student learning and consequently to school performance.

 

 

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Author Biographies

Renata dos Santos Coelho, Instituto Federal de Rondônia

Possui ensino-médio-segundo-grau pela Escola Aluízio Ferreira(2007). Tem experiência na área de Química.

Geovane de Jesus Silva, Instituto Federal de Rondônia

Técnico em Informática para internet pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO formado em 2017, graduando em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, ciência e tecnologia de Rondônia - IFRO.

Geremias Dourado da Cunha, Universidade Federal de Rondônia

Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Luterano de Ji-Paraná (CEULJI/ULBRA) e em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologias campus Ji-Paraná. Pós graduado latu sensu em Gestão e Educação Ambiental pela Faculdade São Paulo (MULTIRON), Mestre em Ciências Ambientais (PGCA) pela Universidade Federal de Rondônia, campus Rolim de Moura/RO. Professor efetivo da rede pública de Ensino, ministrante de aulas nas disciplinas de Ciências, Química, Física e Biologia na E.E.E.F.M. Cel Jorge Teixeira de Oliveira, distrito de Nova Londrina e do Colegio Tiradentes da Polícia Militar - CTPM VI, município de Ji-Paraná/RO., ministrou aulas como estagiário na disciplina de Química Geral e Analítica, Quimica Orgânica e Fisico-química nas turmas de Engenharia Florestal e Engenharia Agronômica na UNIR, sob supervisão do Doutor Rosalvo Stachiw e atualmente participa das atividades do Laboratório de Águas na referida instituição, como parte das atividades do curso de Mestrado. Revisor da Revista Brasileira de Ciências da Amazônia. Doutorando em Educação pelo Programa de Doutorado Interinstitucional (Dinter) em parceria com a Secretaria de Estado da Educação.

Jusinei Meireles Stropa, Instituto Federal de Rondônia

Possui graduação em Química pela UEMS - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2009); Mestrado em Química pela UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande (2013) e Doutorado em Química pelo INQUI - Instituto de Química da UFMS, Campo Grande (2018). Atuou como professor temporário na UEMS (2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 e 2017). No momento atua como professor efetivo no IFRO - Instituto Federal de Rondônia, campus de Ji-Paraná. Possui experiencia na área de Fotocatálise Heterogênea para descontaminação aquática, Síntese de materiais cerâmicos nanoestruturados via Método Sol-gel e Análise Térmica (TG/DTG e DSC).

Published

2023-01-09

Issue

Section

Práticas, Didática e Metodologias do Ensino

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