Pedagogical residence: reinventing teaching practice in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2022.001.0005

Keywords:

Remote classes, Platforms, Applications, Digital material

Abstract

The participation of undergraduate course students in school activities is essential for them to understand the dynamics of their training and later professional performance in the field of teaching. Thus, this work aimed to describe experiences lived by resident students during the Pedagogical Residency Program during remote classes. The program works similarly to a paid internship. Through it, the student can develop teaching activities before effectively entering the job market. From the scholarship, the resident academic has the possibility of developing the project with better performance, and, in addition, there is greater communication between the Higher Education Institution (HEI) and the field-school. During the program, the student was able to acquire experiences in remote learning, as the activities were all carried out in this way due to the Coronavirus pandemic (SARS-CoV-2). The resident had to not only look for tools that contribute to distance learning, but also learn to use and apply them as support in his “teaching” journey. Tools such as Google Meet®, Canva®, Google Forms®, YouTube® and others that have contributed to the development and preparation of content for high school students. In this six-month period, which comprises the first module of the Residency Program, the resident was able to accumulate knowledge that is extremely important for remote learning, teaching that has been increasingly intensified.

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Author Biographies

Henrique da Rocha Velôso, Instituto Federal de Rondônia

Acadêmico do curso de Licenciatura em Química do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Bolsista no Programa Institucional de Residência Pedagógica. Foi bolsista no Programa Institucional de Iniciação a Docência. Faz pesquisa utilizando software para análise de dados multivariados, com aplicação da Análise de Componentes Principais (PCA). 

Thalia Rhaney Silva de Oliveira, Instituto Federal de Rondônia

Atualmente está no 7º período do curso de Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. É bolsista no Programa de Residência Pedagógica e também desenvolve projetos de ensino focados na Educação Inclusiva, projetos de extensão e cursos como complementos para sua formação acadêmica. 

Jusinei Meireles Stropa, Instituto Federal de Rondônia

Possui graduação em Química pela UEMS - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2009); Mestrado em Química pela UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande (2013) e Doutorado em Química pelo INQUI - Instituto de Química da UFMS, Campo Grande (2018). Atuou como professor temporário na UEMS (2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 e 2017). No momento atua como professor efetivo no IFRO - Instituto Federal de Rondônia, campus de Ji-Paraná. Possui experiencia na área de Fotocatálise Heterogênea para descontaminação aquática, Síntese de materiais cerâmicos nanoestruturados via Método Sol-gel e Análise Térmica (TG/DTG e DSC). 

Geremias Dourado da Cunha, Universidade Federal de Rondônia

Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Luterano de Ji-Paraná (CEULJI/ULBRA) e em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologias campus Ji-Paraná. Pós graduado latu sensu em Gestão e Educação Ambiental pela Faculdade São Paulo (MULTIRON), Mestre em Ciências Ambientais (PGCA) pela Universidade Federal de Rondônia, campus Rolim de Moura/RO. Professor efetivo da rede pública de Ensino, ministrante de aulas nas disciplinas de Ciências, Química, Física e Biologia na E.E.E.F.M. Cel Jorge Teixeira de Oliveira, distrito de Nova Londrina e do Colegio Tiradentes da Polícia Militar - CTPM VI, município de Ji-Paraná/RO., ministrou aulas como estagiário na disciplina de Química Geral e Analítica, Quimica Orgânica e Fisico-química nas turmas de Engenharia Florestal e Engenharia Agronômica na UNIR, sob supervisão do Doutor Rosalvo Stachiw e atualmente participa das atividades do Laboratório de Águas na referida instituição, como parte das atividades do curso de Mestrado. Revisor da Revista Brasileira de Ciências da Amazônia. 

Published

2022-05-18

Issue

Section

Práticas, Didática e Metodologias do Ensino