Learning on geoscience themes mediated by the application of concept maps

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2237-9290.2020.003.0001

Keywords:

Graphic Organizer, Concept Maps, Teaching of Geosciences, Basic Education

Abstract

Concept maps (CM) have stood out today as a powerful tool in the learning process in several areas of knowledge and levels and teaching.The objective of this work was to apply CM as a didactic resource in the teaching-learning process in geoscience content. The study was carried out with 33 students from the 7th year of elementary school II at a private school in Natal, RN. The activities were developed through the following steps: I) thematic deepening (structure of the volcanoes and volcanic eruptions), II) familiarization with the MC, and, III) elaboration of the MC. The constructed maps were evaluated for morphological type (radial, linear and network), using the classification of Kinchin and Hay (2000). Based on the results observed in this study, there was a great occurrence of maps with a network structure (58%), which shows that students have significantly learned the topics covered. Through the data obtained, we found that the use of CM contributes to the development of skills and the ability of students to organize, relate and represent the knowledge that was built, thus being able to be used as a didactic resource in the teaching and learning process in geoscience themes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clécio Danilo Dias da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando em Sistemática e Evolução (UFRN), Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (UFRN), Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (IFRN) Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido (IFRN) e, Licenciado em Ciências Biológicas (Centro Universitário FACEX). Possui forte interesse e experiência na área de Zoologia de Invertebrados, com ênfase em Taxonomia e Ecologia de Collembola.Doutorando em Sistemática e Evolução pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN (2018). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte – IFRN (2017). Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte – IFRN (2019). Especialista em Tecnologias e Educação a Distância pela Faculdade São Luís – FSL (2020). Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Facex - UNIFACEX (2015). É revisor dos periódicos Hólos; Revista Eletrônica Cientifica Ensino Interdisciplinar; Carpe Diem e Retratos da Escola. Tem vasta experiência em Zoologia de Invertebrados, Ecologia aplicada; Educação em Ciências e Educação Ambiental. Áreas de interesse: Fauna Edáfica; Taxonomia e Ecologia de Collembola; Ensino de Biodiversidade e Educação para Sustentabilidade.

Published

2020-08-12

Most read articles by the same author(s)