Environmental education and soil conservation: an interdisciplinary teaching proposal for basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2237-9290.2021.003.0003

Keywords:

Soils, Conservation, Following teaching, Environmental education, Interdisciplinarity, Basic Education

Abstract

The present work aimed to report an experience involving the application of an interdisciplinary Didactic Sequence (SD) on soils and their conservation linked to Environmental Education (EE). The SD was applied by Science, Geography and Mathematics teachers to 42 students enrolled in the 7th year of elementary school II at a private educational institution, located in Natal, RN. The SD was structured based on the dynamics of the Three Pedagogical Moments systematized by Delizoicov, Angotti and Pernambuco (2011) and involved activities such as: i) use of problematizing questions about the soil and its conservation, ii) dialogic class on properties, types of soils , soil degradation, pollution and conservation; and, field class in the surroundings of the school to collect pollutants and photographic records of the soils, iii) elaboration and socialization of socio-environmental posters about the soils. In general, through applied SD, it was possible to work with the soil theme associated with EE activities, which helped students understand the importance of soil and its conservation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clécio Danilo Dias da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando em Sistemática e Evolução pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela UFRN.  Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo IFRN. Especialista em Tecnologias e Educação a Distância pela Faculdade São Luís (FSL). Especialista em Gestão Ambiental pelo IFRN.  Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Facex (UNIFACEX) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Tem vasta experiência em Zoologia de Invertebrados, Ecologia aplicada; Educação em Ciências e Educação Ambiental. Áreas de interesse: Fauna Edáfica; Taxonomia e Ecologia de Collembola; Ensino de Biodiversidade e Educação para Sustentabilidade.

Luis Antônio Paulino de Almeida, Faculdade de Ciências Cultura e Extensão do Rio Grande do Norte

Licenciamento em Matemática pelo Centro Universitário FAEL (UNIFAEL). Graduado em Ciências Contábeis Pelo Centro Universitário Facex (UNIFACEX). Atualmente é coordenador de apoio pedagógico e administrativo de uma escola da rede pública do município de São Gonçalo do amarante. Tem interesse em Metodologias ativas; Educação Financeira e Educação Matemática.

Naama Pegado Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestra em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Graduada em Ciências Biológicas pela UFRN. Atualmente é docente da rede pública (SEEC-RN), atuando como membro do Núcleo de Formação da Coordenadoria de Desenvolvimento Escolar (CODESE) na SEEC/RN, além de ensinar na rede privada de ensino. Tem experiência na área de ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Metodologias ativas, Aprendizagem Significativa Crítica, Alfabetização científica de estudantes hipoacúsicos e BNCC.

Published

2021-10-29

Most read articles by the same author(s)