Covid-19: asynchronous and synchronous classes promote new experiences in teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2022.001.0006

Keywords:

Remote Classroom, Google Meet, Google Classroom

Abstract

This report presents a theoretical discussion about experiences lived by a resident of the Licentiate Degree in Chemistry at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia – IFRO, Ji-Paraná campus, in an analysis of high school classes at Colégio Tiradentes of the Military Police - CTPM VI of Ji-Paraná - RO. And, it aimed to observe the methodological development of synchronous and asynchronous classes, as well as student participation and teacher resourcefulness in the face of technology. For the analysis and obtaining of the results, exploratory and descriptive methodologies were used with a qualitative approach, using digital platforms such as: Google Meet, Google Classroom (Classroom), groups in sociais networks (WhatsApp), material handout aimed at high school content and a YouTube channel. However, through the report, it was possible to identify several positive points regarding the application of hybrid, asynchronous and synchronous methodologies, in the Pandemic period due to SARS-CoV-2 (Covid -19), since the in-person classes were adjusted to meet the measures of security. In analyzing the acceptance of students, the synchronous class was highlighted, as the delivery of contents takes place in real time, favoring the explanation of content with the clarification of doubts.

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Author Biographies

Geovane de Jesus Silva, Instituto Federal de Rondônia

Técnico em Informática para internet pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO formado em 2017, graduando em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, ciência e tecnologia de Rondônia - IFRO.

Renata dos Santos Coelho, Instituto Federal de Rondônia

Possui ensino-medio-segundo-graupela Escola Aluízio Ferreira(2007). Tem experiência na área de Química. 

Geremias Dourado da Cunha, Universidade Federal de Rondônia

Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Luterano de Ji-Paraná (CEULJI/ULBRA) e em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologias campus Ji-Paraná. Pós graduado latu sensu em Gestão e Educação Ambiental pela Faculdade São Paulo (MULTIRON), Mestre em Ciências Ambientais (PGCA) pela Universidade Federal de Rondônia, campus Rolim de Moura/RO. Professor efetivo da rede pública de Ensino, ministrante de aulas nas disciplinas de Ciências, Química, Física e Biologia na E.E.E.F.M. Cel Jorge Teixeira de Oliveira, distrito de Nova Londrina e do Colegio Tiradentes da Polícia Militar - CTPM VI, município de Ji-Paraná/RO., ministrou aulas como estagiário na disciplina de Química Geral e Analítica, Quimica Orgânica e Fisico-química nas turmas de Engenharia Florestal e Engenharia Agronômica na UNIR, sob supervisão do Doutor Rosalvo Stachiw e atualmente participa das atividades do Laboratório de Águas na referida instituição, como parte das atividades do curso de Mestrado. Revisor da Revista Brasileira de Ciências da Amazônia.

Jusinei Meireles Stropa, Instituto Federal de Rondônia

Possui graduação em Química pela UEMS - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2009); Mestrado em Química pela UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande (2013) e Doutorado em Química pelo INQUI - Instituto de Química da UFMS, Campo Grande (2018). Atuou como professor temporário na UEMS (2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 e 2017). No momento atua como professor efetivo no IFRO - Instituto Federal de Rondônia, campus de Ji-Paraná. Possui experiencia na área de Fotocatálise Heterogênea para descontaminação aquática, Síntese de materiais cerâmicos nanoestruturados via Método Sol-gel e Análise Térmica (TG/DTG e DSC). 

Published

2022-05-18

Issue

Section

Práticas, Didática e Metodologias do Ensino

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