Knowledge about sexually transmitted infections and sexual behavior by health students: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2236-9600.2022.002.0020

Keywords:

Condoms, Students Health Occupations, Public Health, Student Health, Sexually Transmitted Diseases

Abstract

Sexually Transmitted Infections (STIs) are diseases transmitted primarily through unprotected sex. They are considered a global public health problem, which has shown great rise in recent years. In addition, college students are particularly likely to develop risky habits regarding sexual practices. The objective of this work is to survey the existing literature on the knowledge about STIs and sexual habits of university students in the health area. This is an integrative literature review, in which the search for titles was carried out in April 2021 in the repositories: Pubmed, Bireme, Lilacs, Scielo and Google Scholar, using the Health Sciences Descriptors: Condoms, Science students Health and Sexually Transmitted Diseases, in English and Portuguese. 53 articles were pre-selected at the end of the search, of which 14 were in accordance with the inclusion criteria and did not present any of the exclusion criteria established for this review, therefore, they were analyzed. There are disagreements in the analyzed literature. The important role of higher education centers in sex education was highlighted, as well as their relationship with unprotected sexual practices. As relationships become more stable, individuals tend to replace condom use with other contraceptive methods, putting STIs on the back burner.

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Author Biographies

Marcos Lorran Paranhos Leão, Universidade de Pernambuco

Discente de Medicina na Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Santo Amaro - Recife. Participa dos projetos de extensão "Prevenção e Qualidade de Vida: Saúde Óssea e Auditiva" e "Projeto Urologia na Comunidade (PUC)"; do "Grupo de Estudo, Pesquisa e Intervenção em Saúde Coletiva (GEPISC)"; do "Grupo de Pesquisa em Sistema Urogenital" e do "Grupo de estudos de Saúde materno-infantil: um olhar multidisciplinar". Apresenta linhas de pesquisa em Saúde Coletiva, Economia da Saúde, Planejamento e Gestão dos Serviços e Sistema de Saúde, Alterações Anatômicas da Genitália Externa Masculina e Aspectos Morfofuncionais das Infecções Sexualmente Transmissíveis (ISTs). Apresenta uma pesquisa vinculada ao CNPq como voluntário. Além de ser membro da Liga Acadêmica de Urologia da UPE. 

Daniela de Araújo Viana Marques, Universidade de Pernambuco

Possui graduação em Biomedicina pela Universidade Federal de Pernambuco (2004) e mestrado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco (2006). Obteve o título de duplo-doutorado pela Universidade de São Paulo, Brasil e pela Universidade de Gênova, Itália (2006-2010) e de pós-doutor pela Universidade de São Paulo (2011) e Universidade Federal Rural de Pernambuco (2014). Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco nos cursos de Saúde do Instituto de Ciências Biológicas (Campus Santo Amaro) e Professora Permanente do PPG em Biologia Celular e Molecular Aplicada (ICB/Campus Santo Amaro/UPE) e PPG em Saúde e Desenvolvimento Socioambiental (MultiCampi Garanhuns/UPE). Desenvolve pesquisas na área de Biotecnologia, Microbiologia, Doenças Infecciosas e Parasitárias e Epidemiologia na Universidade de Pernambuco. Colabora com Projetos no Laboratório de Imunopatologia Keizo Asami da Universidade Federal de Pernambuco, no Laboratório de Tecnologia de Bioativos e do Centro de Apoio à Pesquisa na Universidade Federal Rural de Pernambuco/Campus Recife, no Instituto Aggeu Magalhães (FIOCRUZ/UFPE), no Laboratório de Biologia celular e molecular do Campus Garanhuns/UPE e na Faculdade de Ciências Farmacêuticas das Universidades de São Paulo (USP) e Estadual Júlio de Mesquita Filho (Campus Araraquara/UNESP). Tem experiência na área de Microbiologia Geral, Microbiologia Industrial e de Fermentações, Bioquímica Geral, Análises Clínicas, Biotecnologia, Biologia Molecular, Processos de Extração e Purificação de Moléculas, Processos Industriais de Engenharia Química.

Marcela Silvestre Outtes Wanderley, Universidade de Pernambuco

graduada em Biomedicina pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), mestre em Bioquímica e Fisiologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e doutora em biotecnologia pelo programa de pós-graduação em Ciências Biológicas da UFPE, com doutorado sanduíche realizado no Departamento de Engenharia Biológica da Universidade do Minho (UMinho, Portugal). Atualmente, professor adjunto do Instituto de Ciências Biológicas da Universidade de Pernambuco (UPE) e Vice-coordenadora do Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) do Centro Integrado de Saúde Amaury de Medeiros (CISAM), da Universidade de Pernambuco (UPE) (CEP-CISAM).

Published

2022-05-18

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