Self-medication between universities in the health area inside Tocantins

Authors

  • Daniele Rodrigues dos Santos Andrade Faculdade Guaraí
  • Jordana Cardoso dos Santos Faculdade Guaraí
  • Giullia Bianca Ferraciolli do Couto Faculdade Guaraí
  • Juliane Marcelino dos Santos Faculdade Guaraí
  • Reobbe Aguiar Pereira Faculdade Guaraí
  • Adriana Keila Dias Faculdade Guaraí
  • Glaucya Wanderley Santos Markus Faculdade Guaraí
  • Karla Camila Correia da Silva Faculdade Guaraí

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2236-9600.2021.003.0014

Keywords:

Academics, Medicines, Health, Risks

Abstract

The National Health Surveillance Agency (ANVISA) conceptualizes self-medication as indiscriminate use of medications without the prescription, guidance and monitoring of a health professional (doctor or dentist). The act of self-medication among academics in the health field is considered quite common in higher education institutions. It aims to identify the associated factors and the prevalence linked to self-medication in students of a higher education institution in the health area in the interior of Tocantins. This study is a field research, cross-sectional with quantitative analysis, sample selection through randomized means. The research was carried out with Nursing, Biomedicine and Physiotherapy students enrolled at Instituto Educacional Santa Catarina - IESC - Faculdade Guaraí - FAG, in Tocantins, through a virtual questionnaire containing 20 questions. The research is composed by 198 university students, being the predominant female gender (86%). When analyzing the practice, 42% of those surveyed state that they self-medicate with a certain frequency, with 70% of students looking for information about medications before self-medicating, the information is mostly obtained on the internet. The most used pharmacological class was vitamins, with 95%. For 45%, self-medication was influenced by their knowledge about medicines, as they were students in the health field. The research demonstrates the importance of the theme, promoting actions in educational institutions that aim at the perception of academics in relation to self-medication and the role as a health professional of not carrying out such practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordana Cardoso dos Santos, Faculdade Guaraí

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Centro de Ensino Médio Oquerlina Torres(2014). Atualmente é Agente de Vigilância em Saúde da Prefeitura Municipal de Guarai. Tem experiência na área de Enfermagem.

Giullia Bianca Ferraciolli do Couto, Faculdade Guaraí

Mestre em bioengenharia em foco em saúde - Universidade Brasil. Pós-graduação em gestão em saúde e administração hospitalar- ITOP (2014). Graduada em enfermagem -Instituto Educacional Santa Catarina/ Faculdade Guaraí - iesc/fag (2013). Coordenação do curso de enfermagem do iesc/fag (2020). Docente para o curso de enfermagem no iesc/fag (2015).

Juliane Marcelino dos Santos, Faculdade Guaraí

Pós-graduada em Gestão em Saúde e Administração Hospitalar - Faculdade ITOP (2019). Possui graduação em Enfermagem - Instituição Educacional Santa Catarina-Faculdade Guaraí (2016). Professora no Instituto Educacional Santa Catarina - IESC (2020).

Adriana Keila Dias, Faculdade Guaraí

Mestra em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil. Doudoranda em Engemharia Biomédica pela Universidade Brasil. Bolsista da CAPES. Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Luterana do Brasil ULBRA-Palmas-TO (2005). Especialização em UTI Adulto pela Universidade Catolica de Goiás. Especialização em Saúde da Família pela faculdade Unileya. Especializando em Saúde Mental e Gerontologia gia pela Faculdade Faveny. Atualmente é docente do curso de Enfermagem do Instituto Educacional Santa Catarina-Faculdade Guaraí FAG- IESC. Lotada na Secretaria Estadual da Saúde - SES-DF medicina interna.

Glaucya Wanderley Santos Markus, Faculdade Guaraí

Mestre em Bioengenharia Foco em Saúde - Universidade Brasil. Possui Graduação em enfermagem pela Universidade Luterana do Brasil Ulbra (2007), Especialista em Saúde Pública com ênfase em Saúde Coletiva e da Família - Itop (2009), Especialista em cuidado pré-natal pela Escola Paulista de Enfermagem- UNIFESP (2012), Especialista em Docência do Ensino Superior (2013)- Residência e Harmonização Orofacial- Docente para o curso de enfermagem no IESC/FAG (2012), Membro suplente do núcleo docente estruturante do curso de enfermagem do IESC/FAG. Tem experiência na área de Obstetrícia e Ginecologia e em pesquisa de área básica envolvendo Pré-natal, climatério e menopausa.

Karla Camila Correia da Silva, Faculdade Guaraí

Mestre em Bioengenharia com Ênfase na Saúde pela Universidade Brasil (2018-2020). Pós graduada em Fisioterapia Neurofuncional pela Faculdade Metropolitana (2020-2021); Pós - graduada em Fisioterapia Cardiopulmonar e Terapia Intensiva pela Faculdade São Marcos e entidade CEAFi (2007 - 2008). Graduada em FISIOTERAPIA pela Universidade de Gurupi (2002 - 2006). Atua como docente e supervisora de estágio do curso de fisioterapia. Conceituada em Metodologias Ativas. Realiza atendimentos na área de Fisioterapia, com ênfase em Fisioterapia Cardiorrespiratória, Geriátrica e Neurofuncional na cidade de Palmas - TO.

Published

2021-06-22

Issue

Section

Enfermagem em Saúde Pública

Most read articles by the same author(s)