Study of the environmental risk linked to the storage of vehicles on the ground

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2020.005.0004

Keywords:

Metals, Soil contamination, Vehicle depot, Trace elements

Abstract

Automotive vehicles are a potential source of heavy metal contamination of the soil due to their lead-acid batteries and the use of metals in their structure and paint pigments. Understanding the characteristics of heavy metal soil contamination and identifying their environmental exposure provides important information for making decisions regarding remediation of contaminated soils. Method: The objective of the present work was to evaluate metal contamination (Cd, Pb, Ni, Zn, Cu e Cr) in 35 soil samples (fraction < 2 mm). The samples were collected from two unpaved/unsealed storage areas used by the Highway Patrol (Polícia Rodoviária Federal - PRF) for storing apprehended vehicles, one located in Araucária (AR) and one Colombo (CL), in the metropolitan region of Curitiba – PR – Brazil. Assays were performed to determine organic carbon (OC) and pH. For analysis of metals, the samples were prepared by acid digestion (method EPA 3050-B) and measured by ICP-OES. The results were evaluated according to Resolution CONAMA 420, geoaccumulation index (Igeo), contamination factor (CF) and Pearson correlation analysis. The textural composition of the soil at AR and CL reflect a high degree of heterogeneity and distinct chemical and physical characteristics. The AR site had a higher level of sand and a more acidic pH than CL, and concentrations of the analyzed elements between prevention and investigation values according to Resolution CONAMA 420/2009. The CL site had a higher concentration of clay and OC, and a less acidic pH than AR. Only one collected point at CL had a concentration of Cu above the prevention value. In both AR and CL, the element Cd was below detectability with methodology employed. Conclusions: The spatial distribution of the cars associated with the soil texture and the analyzed elements exhibited a random surface distribution of elements. The OC content, soil pH and texture associated with Igeo, CF and Pearson correlation suggests that both environments suffer an input of metals at different points. The input of heavy metals from stored vehicles and the possible anthropogenic impact on the soil is evident.

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Author Biographies

Cleyton Nascimento Makara, Universidade de São Paulo

Possui Graduação em Química (2015) pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Atualmente é aluno de mestrado em Química Analítica pela Universidade de São Paulo (USP), desenvolvendo o projeto intitulado Desenvolvimento de uma plataforma de baixo custo com aplicação na agricultura para determinação semi?quantitativa de micro- e macronutrientes no solo. Possuo experiência em análise de polifenóis e atividade antioxidante em alimentos, assim como determinação de espécies metálicas e nutrientes em matrizes de água, solo e sedimento. Possuo experiência na análise instrumental pelas técnicas de Espectrometria de Absorção Atômica com Atomizador de Chama (FAAS), Espectrometria de Emissão Óptica com Plasma Indutivamente Acoplado (ICP-OES), Espectrometria de Massas com Plasma Indutivamente Acoplado (ICP-MS), Espectrometria de Fluorescência Molecular, Espectrometria UV-Vis, Cromatografia Líquida de Alta Eficiência (HPLC), Eletroforese e Eletroforese Capilar.

Larissa Kummer, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Tecnologia em Química Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná-Curitiba (2006), mestrado em Ciências do Solo pela Universidade Federal do Paraná (2008) e doutorado em Engenharia Agrícola pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2014). Atualmente é professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no câmpus Curitiba. Dentre as áreas de trabalho e interesse estão a avaliação do risco de contaminação ambiental e estudo da interação entre os poluentes e os constituintes minerais e orgânicos do solo. Destaca-se a contaminação do solo por metais pesados. Além disso, o estudo dos diversos impactos causados ao ambiente, buscando mitigar efeitos negativos. Trabalha também com gestão e o gerenciamento de resíduos sólidos.

Maurici Luzia Charnevski Del Monego, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduação em Licenciatura e Bacharelado em Química pela Universidade Federal do Paraná, mestrado em Engenharia de Materiais pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná e doutoramento em Engenharia do Ambiente pela Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, Portugal . 

Published

2020-06-05

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