The issue of solid waste and conservation actions on the beach in Búzios, Rio Grande do Norte: a study on the environmental perception of the local community and patrons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2237-9290.2021.002.0012

Keywords:

Environmental perception, Environmental Education, Solid waste

Abstract

Considering the relevance of coastal areas for human activities and the need to conserve these spaces, several works have been developed seeking to understand the Environmental Perception (AP) of the regulars about the relationship between man and the marine environment and the relevance of its conservation. In this way, knowing that the beaches are leisure spaces, they become very impacted environments due to the human presence and consumption in the region, it is important to analyze how man sees this environment and how it interferes in it, so that they can be measures are presented to minimize these impacts. In this perspective, this study aimed to investigate the perception of beachgoers in Búzios, Nísia Floresta, RN, about the problem of solid waste, as well as to outline a profile of bathers, and conduct a survey of conservation actions. This research presents a qualitative and quantitative and exploratory approach, with procedures aimed at data collection and content analysis. The results obtained from the interviews made it possible to identify different trends in the perception of regulars regarding Búzios beach and its physical environment. The research made it possible to discuss the relationship between man and nature from the perspective of man himself. Thus, there is a need for studies that enable the implementation of public policies that support better guidance and inspection on urban beaches.

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Author Biographies

Simony Souza Santos, Centro Universitário UNIFACEX

Graduada em Ciências Biólogicas Pelo Centro Universitário UNIFACEX. Tem interesse em temas relacionados ao Meio Ambiente, Conservação e Educação para a Sustentabilidade.

Clécio Danilo Dias da Silva, Universidade Federal do Rio grande do Norte

Doutorando em Sistemática e Evolução pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2018). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN (2017). Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN (2019). Especialista em Tecnologias e Educação a Distância pela Faculdade São Luís - FSL (2020). Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Facex - UNIFACEX (2015). É revisor dos periódicos Hólos; Revista Eletrônica Cientifica Ensino Interdisciplinar; Carpe Diem e Retratos da Escola. Tem vasta experiência em Zoologia de Invertebrados, Ecologia aplicada; Educação em Ciências e Educação Ambiental. Áreas de interesse: Fauna Edáfica; Taxonomia e Ecologia de Collembola; Ensino de Biodiversidade e Educação para Sustentabilidade.

Lúcia Maria de Almeida, Centro Universitário UNFACEX

Possui graduação em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1991), graduação em Ciências Biológicas, Bacharelado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1992), graduação em Licenciatura em Educação Artística - Artes Plástica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001), mestrado em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (1995) e doutorado em Psicobiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008). Atualmente é professora - Secretaria Municipal de Educação de Natal, e do Centro Universitário Facex - Unifacex dos cursos de Ciências Biológicas e Pedagogia. Tem experiência na área de Zoologia, com ênfase em Comportamento Animal, e na área de Educação com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Priscila Daniele Fernandes Bezerra Souza, Centro Universitário UNFACEX

Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Meio ambiente e gestão dos recursos naturais Centro Universitário UNFACEX. Graduada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Facex (UNFACEX). Atualmente faz parte do quadro docente da Secretária Estadual de Educação (SEEC) do Centro Universitário UNIFACEX no curso de Ciências Biológicas. Tem experiência e interesse nas seguintes áreas: Gestão e Educação Ambiental, Biodiversidade, Bioética, Anatomia, Fisiologia Vegetal e Ensino de Ciências.

Published

2021-04-12