Tinkercad as a digital enhancing tool for learning about the phases of water treatment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2237-9290.2021.003.0011

Keywords:

Water treatment, Digital tools, Tinkercad, Science teaching

Abstract

The study of water, as well as its phases, cycle and treatment, is of paramount importance for the education of students in science education. Given this, the present work arose from the need to assemble a model, to facilitate the understanding of students about water treatment and its phases in an E.T.A (Water Treatment Plant). Due to the moment of pandemic experienced, also in Brazil, resulting from the Covid-19 virus, the project was elaborated and applied in a virtual way with students of 03 classes of the 6th year of elementary school. In this, the theme about water was developed in 6 consecutive classes, within the curricular component of science, following the steps: i) Discussion of water scarcity in the world; ii) production of a drawing in the shape of a hand, on how to save water; iii) video to differentiate the Water and Treatment Plant (ETA) and Sewage Treatment Plant (ETE), iv) guidelines for individual work and use of Tinkercad Software, v) production of virtual models; vi) presentation of the work performed. Through the activities carried out, the students used for the first time the Tinkercad technological tool, commonly used by designers and/or architects, to represent the treatment phases of an ETA (Water Treatment Plant) and obtained very satisfactory results, facilitating the learning about the water theme in science teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naama Pegado Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestra em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Graduada em Ciências Biológicas pela UFRN. Atualmente é docente da rede pública (SEEC-RN), atuando como membro do Núcleo de Formação da Coordenadoria de Desenvolvimento Escolar (CODESE) na SEEC/RN, além de ensinar na rede privada de ensino. Tem experiência na área de ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Metodologias ativas, Aprendizagem Significativa Crítica, Alfabetização científica de estudantes hipoacúsicos e BNCC.

Clécio Danilo Dias da Silva, Universidade Federal do Rio grande do Norte

Doutorando em Sistemática e Evolução pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela UFRN.  Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo IFRN. Especialista em Tecnologias e Educação a Distância pela Faculdade São Luís (FSL). Especialista em Gestão Ambiental pelo IFRN.  Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Facex (UNIFACEX) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Tem vasta experiência em Zoologia de Invertebrados, Ecologia aplicada; Educação em Ciências e Educação Ambiental. Áreas de interesse: Fauna Edáfica; Taxonomia e Ecologia de Collembola; Ensino de Biodiversidade e Educação para Sustentabilidade.

Published

2021-10-29

Issue

Section

Desenvolvimento, Sustentabilidade e Meio Ambiente

Most read articles by the same author(s)