The occupational stress and quality of life at work: a study on the perception of IT employees in the banking sector

Authors

  • Milena Santana Daltro Centro Universitário Maurício de Nassau
  • Rafael Lima de Matos Universidade Federal de Sergipe
  • Helena Maria Fagundes dos Santos Braz Uninassau
  • Matheus Batalha Moreira Nery Centro Universitário Maurício de Nassau

DOI:

https://doi.org/10.6008/SPC2595-4318.2017.001.0007

Keywords:

Quality of life at work, Occupational stress, Banking Sector

Abstract

This article aims to identify the main factors that influence the quality of life of the work and to analyze the main strategies of coping the dimensions of occupational stress in Information Technology (IT) employees. A sociodemographic questionnaire, the questionnaire developed by Adrianni (2012) for Quality of Life at work, and the Job Stress Scale, developed by Alves (2012), were used as research instruments. A total of 44 Information Technology professionals aged 18-60 participated in the study. The research was carried out in the information technology department of a banking institution that has its headquarters in the State of Sergipe. As a result, participants were reasonably agreed that the factors that support the performance of work, relationships and professional respect positively influence their quality of life at work, and strongly agree that the quality of life factor at work factor influences directly in this work. phenomenon. The rewards offered by the organization was a dissonant point, regarding the quality of life. The results also indicate that the participants do not have a high factorial average for psychological demand, besides pointing to the existence of good relationships between employees and management, and to a satisfactory social support, which influences the low occupational stress index in the results of the search.

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Author Biographies

Milena Santana Daltro, Centro Universitário Maurício de Nassau

Graduando em Administração pela UNINASSAU Aracaju.

Rafael Lima de Matos, Universidade Federal de Sergipe

Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de Sergipe - UFS.

Helena Maria Fagundes dos Santos Braz, Uninassau

Professora de Adminsitração e Gestão de Recursos Humanos da Uninassau.

Matheus Batalha Moreira Nery, Centro Universitário Maurício de Nassau

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Tiradentes (2003), mestrado (2007) e doutorado (2011) em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia. Possui mais de 10 anos de experiência em educação superior em cargos de liderança acadêmica e administrativa. Serviu como Coordenador de Relações Internacionais, assessorando diretamente ao Reitor e ao Conselho de Administração da Universidade Tiradentes a implementar projetos estratégicos na área internacional, especialmente o Tiradentes Institute at University of Massachusetts, Boston. Antes dessa posição, atuou como Coordenador de Pesquisa e foi responsável por gerenciar projetos de pesquisa do corpo docente e monitorar o desenvolvimento de pesquisas em curso em diferentes áreas, tais quais inovação (novas tecnologias), engenharia, biotecnologia, saúde, meio ambiente, ciências sociais , e educação. Serviu como professor titular de Psicologia na Universidade Tiradentes. Atualmente serve como professor titular na Uninassau e escreve uma coluna semanal sobre Educação e Questões Globais no Jornal da Cidade. 

Published

2018-06-27

Issue

Section

Psicologia Organizacional e do Trabalho

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