Comparative study of the efficiencies of inhibitive agents corrosion commercials in concrete maritime structures armed

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3055.2021.002.0007

Keywords:

Reinforced concrete, Marine structures, Corrosion, Corrosion inhibitors

Abstract

Reinforced concrete structures exposed to the marine environment are subject to the development of different types of corrosion that cause deterioration of the material, decrease in mechanical properties, costs and operational safety failures. Among the different mechanisms for protecting structures from corrosion, corrosion inhibitors stand out. Through the integrative review method, the following research made a comparison between the protection efficiencies of different corrosion inhibitors that are frequently commercialized, comparing the resistance to compression and corrosion potential in different specimens, which were allocated to the marine environment: immersed in sea water, marine atmosphere and conditions that simulate this environment, such as NaCl solutions in different concentrations. As a result of the research, the following corrosion inhibitors, calcium nitrite, sodium tungstate and sodium molybdate, were shown to have the greatest protection efficiency. When comparing the compressive strength of the different specimens, those to which calcium nitrite or sodium tungstate contained as an inhibitor, achieved satisfactory efficiencies. As for the comparison of different corrosion potentials, the specimens that used sodium molybdate and calcium nitrite as inhibitors, showed fewer regions with active corrosion in the structures. The need to adapt the concentration of the corrosion inhibitor to the steel structure and the water / cement ratio for concrete production is evident, the different functionalities of the structures must also be taken into account, as there are operations that catalyze the corrosion process.

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Author Biographies

Grazielma Ferreira de Melo, Centro Universitário do Vale do Ipojuca

Graduanda em Engenharia Química, pelo Centro Universitário do Vale do Ipojuca. Atuação em pesquisa de extensão de desenvolvimento e estudo de Biopolímeros. Atuação em iniciação científica de análises físico-químicas de águas de chuvas armazenadas em cisternas, em cidades de Pernambuco. Atuação no setor administrativo e desenvolvimento de projetos na área de Engenharia Química e Ambiental. Experiência em procedimentos laboratoriais, monitorando disciplinas e ministrando mini-cursos. Atualmente, age como mentora de química para ensino médio e superior. Possui interesse nas seguintes áreas: Fenômenos de Transportes, Transferência de Calor e Massa, Ciência e Engenharia de Materiais e Gestão Ambiental.

João Victor Alves Laurentino, Centro Universitário do Vale do Ipojuca

Graduado em Engenharia Mecânica pelo Centro Universitário do Vale do Ipojuca (2020). Licenciatura em Física em andamento pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Tem experiência em engenharia mecânica na área de análise de sistemas de geração energética e Célula a combustível. Experiência em Física, com ênfase em ensino de Física e teoria Termodinâmica. Tem interesse em análises energéticas, exergéticas e ambientais de sistemas de geração de potência, cogeração e trigereção.

Lucicleitor Oliveira Santos, Centro Universitário do Vale do Ipojuca

Graduando na área de Engenharia Química (Unifavip | Estácio) antiga (Unifavip | Wyden). Foi Integrante da Iniciação Científica de Análises Físico-químicas do biodiesel produzido a partir de transesterificação de óleo (soja) residual de frituras. No momento, trabalha como Professor de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental 2 na escola Gênesis. Também foi consultor de Projetos da AQUA Jr. durante 12/2019 até 10/2020, assim como também foi Professor de Inglês do Ensino Fundamental 2 no Educandário Maria Augusta durante 01/2019 a 12/2020 e instrutor de Inglês na Wizard by Pearson através do Programa Ganhe o Mundo durante 03/2017 até 08/2020. Possui interesse nas áreas de Educação, tendo como interesse principal o Ensino de Química e Matemática, assim como de Línguas tanto Portuguesa quanto Inglesa. Tratamento de Água e Efluentes, Recursos Hídricos. Desenvolvimento Sustentável, reuso e reciclagem e Biodiesel e oleaginosas. 

Published

2021-10-02