The importance of reading practice for the development of critical sense in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2021.001.0006

Keywords:

School, Reading, Readers, Read, Critical sense

Abstract

This article highlights the importance of meaningful reading in the classroom. The aim of the work is to reflect on reading-related skills such as: understanding, reflection, and interpretation. Through new methods in teaching and learning, we aim to learn mainly about the literacy process, developing a dialogue between various authors, in order to contribute to the improvement of literacy quality indexes, suggesting a new critical thinking about teaching approaches. Through the qualitative methodology, with the use of observations and bibliographic review, it was sought the understanding between the different authors that encourage the practice of reading and the preparation of critical readers. Throughout this study, it was possible to identify major contribution to the formation of a culture that values ​​reading among its members, in addition to valuing the acquisition of literary, artistic and historical languages, from the understanding of its role as a historical subject. To conclude that the reading habit has been lost not only in schools, and it is necessary for the teacher to understand the different methods and pedagogical approach to achieve the objective of providing meaningful learning for students, through transformations of concepts and needs that limit the learning, sought in this way, the advancement of scientific knowledge about the development of reading in education and daily practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neidiara da Silva Feitosa, Universidade Norte do Paraná

Possui graduação em Gestão Financeira, Gestão de Recurso Humanos e Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná. Especialista em Liderança e Coaching na Gestão de Pessoas na área de Ciências Sociais, Negócios, e Direito; e na área de Educação é especialista em Psicopedagogia Institucional. Tem experiência na área de docência como Tutora de Sala no curso de Pedagogia e Coordenadora Pedagógica da Universidade Norte do Paraná. Trabalha com a temática da Importância do Ensino da Geografia em Instituições Publicas e Privadas de Ensino Fundamental e Superior como pratica de aprendizagem, desenvolvimento e sustentabilidade ambiental.

Francenilde da Silva Feitosa, Universidade Norte do Paraná

É graduada em Licenciatura em Pedagogia (2012) e Matemática pela Universidade Norte do Paraná (2016). É especialista em Gestão Educacional (2012) e em Gestão da educação (2015). Atua como Diretora Escolar no Município de Barra- Bahia, e desenvolve pesquisa sobre a Gestão estratégica através de indicadores de desempenho como alternativa de avaliação da sustentabilidade ambiental em ensino, pesquisa e extensão em Instituições publicas e privadas.

Francisco Rubens Feitosa Júnior, Universidade Federal do Sul da Bahia

Possui bacharelado em Ciências Exatas e Tecnologia, mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB e doutorando em Biossistemas pela Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB. Trabalha com conservação de florestas nativas, estoque de carbono, e mudanças climáticas. 

Published

2021-02-01

Issue

Section

Práticas, Didática e Metodologias do Ensino

Most read articles by the same author(s)