Balanced Scorecard in teaching institutions: application at a federal institute of Santa Catarina

Authors

  • Mariana da Silveira Universidade Federal de Santa Catarina
  • Sergio Murilo Petri Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.6008/SPC2179-684X.2017.003.0010

Keywords:

Performance Measurement, Balanced Scorecard, Teaching Institution

Abstract

Strategic planning and management are increasingly present in the day-to-day of public organizations, mainly based on private sector experiences. In this sense, the institution object of this study made public, on December 30, 2014, the first edition of its strategic planning, Strategic Planning 2013-2017. However, in the planning, mechanisms were not foreseen to evaluate the performance of the institution. Thus, the objective of this work is to apply the Balanced Scorecard (BSC) performance evaluation tool to a Federal Institute located in the state of Santa Catarina. This study is an action research with a descriptive purpose, in which the definition of the bibliographic portfolio occurred with the use of the Proknow-C methodology, as well as the use of books and other articles related to the subject. Based on the strategic objectives pre-elaborated in the strategic planning of the institution and after interviews with the managers, the performance panel of the BSC was elaborated, which will give support to the managers to follow the achievement of the strategic objectives in relation to the proposed goals. Through the study, it was observed that the BSC can be considered as a promising tool for evaluating the performance of educational institutions and it was verified that of the seven strategic objectives analyzed, only the strategic objective "to create manuals and workflows in the IFC "had not met 50% of the target, which is to implement until the end of 2017.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana da Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal de Santa Catarina (2018), especialista em Contabilidade Pública pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2015) e graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Tem experiência na área de Administração Pública, com ênfase em Contabilidade e Finanças Públicas.

Sergio Murilo Petri, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Itajaí (1997), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina e professor do Programa de Mestrado em Contabilidade (PPGC/UFSC). Também atua como professor de Cursos de Especialização e de MBA, por várias instituições no Brasil. Referee da Revista Contemporânea de Contabilidade (Florianópolis) (1807-1821). Tem experiência na área de Ciências Contábeis e Administração, com ênfase em Avaliação de desempenho Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Contabilidade, Contabilidade Gerencial. Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão - MCDA-C, Balanced Scorecard - BSC, Avaliação de desempenho, Planejamento Estratégico e Planejamento tributário. Participante do Grupo de Pesquisa Gestão Pública e Avaliação de Desempenho.

Published

2017-09-14

Most read articles by the same author(s)