Innovation in accounting offices in times of pandemic

Authors

  • Daniela Orell Vieira Universidade Federal de Santa Catarina
  • Sérgio Murilo Petri Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-1031-7939
  • Valmir Emil Hoffmann Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.003.0014

Keywords:

Innovation, Accounting, ICT, Performance, Pandemic

Abstract

The Covid 19 Pandemic imposed a new socioeconomic situation in which accounting offices had to adapt suddenly to mitigate the impacts arising from social isolation, the global financial downturn and the virus itself. In this context, the present study has the general objective of evaluating the changes that occurred in the operations of the offices in the face of the Covid-19 pandemic, and as specific objectives: to verify the adoption of new ICTs; identify the adoption of new ways of working; and assess organizational performance in accounting firms. The objective was achieved through a qualitative-quantitative methodological application, with a non-probabilistic sample, carrying out a questionnaire with 47 companies, and selecting 38, as they are the ones that have more than 3 years of existence among the interviewees, which makes it possible to experience the abrupt pre- and post-pandemic adaptation. The questionnaire also raised the profile of respondents and companies. and collected the answers through notes that expressed the degree of agreement from 0 to 10 in relation to the 40 stated assertions. The results found in this research indicate that the accounting offices surveyed were adept at changes and new ways of providing service. However, the efforts needed to innovate and implement ICTs were, at times, a barrier, as they demanded financial and behavioral efforts in a challenging environment. The ICTs experienced by the respondents made it possible for services to be provided with more agility, security, practicality, customization and expertise. Customers were satisfied with the adaptation of service delivery and the number of services increased. However, the companies' profitability rates fell, and the customer base did not increase as the respondents intended.

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Author Biographies

Daniela Orell Vieira, Universidade Federal de Santa Catarina

Estudante do curso de Ciências Contábeis na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e assistente contábil na área do Departamento Pessoal.

Sérgio Murilo Petri, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Itajaí (1997), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina e professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Contabilidade (PPGC/UFSC) e ainda é professor do Programa de Mestrado Profissional em Controle de Gestão (PPGCG/UFSC). Também atua como professor de Cursos de Especialização e de MBA, por várias instituições no Brasil. Referee de diversos perióficos no Braisl e no Exterior. Tem experiência na área de Ciências Contábeis e Administração, com ênfase em Avaliação de desempenho Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Contabilidade, Contabilidade Gerencial. Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão - MCDA-C, Balanced Scorecard - BSC, Avaliação de desempenho, Planejamento Estratégico e Planejamento tributário. Participante do Grupo de Pesquisa Gestão Pública e Avaliação de Desempenho.

Valmir Emil Hoffmann, Universidade Federal de Santa Catarina

Valmir Emil Hoffmann concluiu o doutorado em Administração de empresas - Universidad de Zaragoza em 2002. É Professor Titular do Departamento de Contabilidade na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com atuação no PPG em Contabilidade na UFSC e no PPG Profissional de Controle de Gestão; no PPG em Administração (PPGA) da UnB. Atuou como coordenador do MPA (UnB) - 2011-2015; coordenou o PPGA (UnB) - 2016-2018. Publicou vários artigos em periódicos e apresentou diversos trabalhos no Brasil e no exterior. Também participou com capítulos de livros no Brasil e publicou livros no Brasil e na Espanha. Concluiu 27 orientações de mestrado e 7 teses de doutorado. Produziu diversos trabalhos técnicos, entre consultorias e disciplinas em cursos de especialização. Sua linha de pesquisa tem se centrado em competitividade e estratégia, notadamente em temas ligados às relações interorganizacionais, como redes, aglomerações territoriais (clusters) e desempenho, em empresas de manufatura e de serviços (turismo)

Published

2023-01-08

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