Pregnant women's perception of obstric violence in the city of Pedro Afonso-TO

Authors

  • Ana Soares Karoline Costa Faculdade Guaraí
  • Myllena Coelho Fernandes Faculdade Guaraí
  • Glaucya Wanderley Santos Markus Faculdade Guaraí
  • Juliane Marcelino dos Santos Faculdade Guaraí
  • Giullia Bianca Ferraciolli do Couto Faculdade Guaraí
  • Reobbe Aguiar Pereira Faculdade Guaraí
  • Karla Camila Correia da Silva Faculdade Guaraí
  • Adriana Keila Dias Faculdade Guaraí

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2236-9600.2021.003.0010

Keywords:

Obstetric Violence, Pregnant Women, Basic Health Unit

Abstract

Obstetric violence refers to dehumanized care, medicalization and use of artificial processes, such acts that impact on the right of choice and even their feelings and with this affects the quality of life negatively. The Basic Health Units (UBS) are the gateway to prenatal care, in order to ensure safe pregnancy, this is the ideal moment to discuss topics of interest to pregnant women. Identify the knowledge of pregnant women about obstetric violence in the municipality of Pedro Afonso-TO. This is a cross-sectional study of quantitative methodology with a sample of thirty pregnant women followed at the basic health units Lieutenant Salustiano and Pedro Zanina, the data will be collected through a semi-structured questionnaire. After completing and obtaining the generated reports, the obtained data will be submitted to a more appropriate statistical analysis after the results collection. About the knowledge about obstetric violence 35% pregnant women did not know the term and 17% believe they suffered obstetric violence in the last pregnancy. Approximately 28% reported having suffered some interventionist process and the freedom of change of position being more practiced in the process of delivery 80%. It is expected with this study to identify the knowledge of pregnant women regarding obstetric violence, and the prevalence of dehumanized care, abuse, unnecessary interventions. And seeks to know if they are respected, both in terms of physical and emotional well-being and their autonomy.

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Author Biographies

Ana Soares Karoline Costa, Faculdade Guaraí

Possui graduação em Enfermagem pelo Instituto Educacional Santa Catarina- Faculdade Guaraí(2019).

Myllena Coelho Fernandes, Faculdade Guaraí

Possui graduação em Enfermagem pelo instituto educacional de santa catarina(2019). Tem experiência na área de Enfermagem.

Glaucya Wanderley Santos Markus, Faculdade Guaraí

Mestre em Bioengenharia Foco em Saúde - Universidade Brasil. Possui Graduação em enfermagem pela Universidade Luterana do Brasil Ulbra (2007), Especialista em Saúde Pública com ênfase em Saúde Coletiva e da Família - Itop (2009), Especialista em cuidado pré-natal pela Escola Paulista de Enfermagem- UNIFESP (2012), Especialista em Docência do Ensino Superior (2013)- Residência e Harmonização Orofacial- Docente para o curso de enfermagem no IESC/FAG (2012), Membro suplente do núcleo docente estruturante do curso de enfermagem do IESC/FAG. Tem experiência na área de Obstetrícia e Ginecologia e em pesquisa de área básica envolvendo Pré-natal, climatério e menopausa.

Juliane Marcelino dos Santos, Faculdade Guaraí

Pós-graduada em Gestão em Saúde e Administração Hospitalar - Faculdade ITOP (2019). Possui graduação em Enfermagem - Instituição Educacional Santa Catarina-Faculdade Guaraí (2016). Professora no Instituto Educacional Santa Catarina - IESC (2020).

Giullia Bianca Ferraciolli do Couto, Faculdade Guaraí

Mestre em bioengenharia em foco em saúde - Universidade Brasil. Pós-graduação em gestão em saúde e administração hospitalar- Itop (2014). Graduada em enfermagem -Instituto Educacional Santa Catarina/ Faculdade Guaraí - iesc/fag (2013). Coordenação do curso de enfermagem do iesc/fag (2020). Docente para o curso de enfermagem no iesc/fag (2015).

Karla Camila Correia da Silva, Faculdade Guaraí

Mestre em Bioengenharia com Ênfase na Saúde pela Universidade Brasil (2018-2020). Pós graduada em Fisioterapia Neurofuncional pela Faculdade Metropolitana (2020-2021); Pós - graduada em Fisioterapia Cardiopulmonar e Terapia Intensiva pela Faculdade São Marcos e entidade CEAFi (2007 - 2008). Graduada em FISIOTERAPIA pela Universidade de Gurupi (2002 - 2006). Atua como docente e supervisora de estágio do curso de fisioterapia. Conceituada em Metodologias Ativas. Realiza atendimentos na área de Fisioterapia, com ênfase em Fisioterapia Cardiorrespiratória, Geriátrica e Neurofuncional na cidade de Palmas - TO.

Adriana Keila Dias, Faculdade Guaraí

Mestra em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil. Doudoranda em Engemharia Biomédica pela Universidade Brasil. Bolsista da CAPES. Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Luterana do Brasil ULBRA-Palmas-TO (2005). Especialização em UTI Adulto pela Universidade Catolica de Goiás. Especialização em Saúde da Família pela faculdade Unileya. Especializando em Saúde Mental e Gerontologia gia pela Faculdade Faveny. Atualmente é docente do curso de Enfermagem do Instituto Educacional Santa Catarina-Faculdade Guaraí FAG- IESC. Lotada na Secretaria Estadual da Saúde - SES-DF medicina interna.

 

Published

2021-06-22

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