Defining homogeneous road sections for BR-040 inside minas’ gerais city of Gongonhas perimeter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2018.005.0014

Keywords:

Paviments, Homogeneous segments, Traffic conditions

Abstract

The highway pavement´s traffic conditions are subject to several different variations along its length due its physical and intrinsical elements, changes in traffic conditions, climate or revitalization works. All of this considered, the parameters required to evaluate highway pavement performance are several, so it becomes crucial to split the highway into homogeneous segments, which must have similar structural and behavioral characteristics. In this context, this work targets to develop a new proposal for homogeneous segmentation for a section of the BR-040 – the section covering the city of Congonhas in Minas Gerais State - highway, in order to contribute to the behavioral analysis of the highway. In order to do it so, it was the used source of Pavement Management´s database provided by the company responsible for the area between the Brasília and Juiz Fora States. The delimitation of the new homogeneous segments was determined according to the "Accumulated Differences Method" (Analysis Unit Delineation by Cumulative Differences) recommended by American Association of State Highway and Tranportation Officials – AASHTO (1993)and defined on the basis of the pavement structure, as well as parameters that reflect the structural and functional conditions of the pavements. It was possible to identify 45 homogeneous segments, highlighting the significant changes in the structural and functional conditions of the pavement analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Antunes Martins, Instituto Militar de Engenharia

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2015). Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Construção Civil. Atualmente cursa o Programa de Pós Graduação Mestrado em Engenharia de Transportes do Instituto Militar de Engenharia, com ênfase em Engenharia de Transportes.

Ben-Hur de Albuquerque e Silva, Instituto Militar de Engenharia

Possui Graduação em Engenharia de Fortificação e Construção pelo Instituto Militar de Engenharia (1997), Mestrado em Engenharia de Transportes pelo Instituto Militar de Engenharia (2003), Doutorado em Engenharia Civil, ênfase em Pavimentação, pela COPPE/UFRJ, Pós-Doutorado em Engenharia Civil pela University of Virginia (USA, 2015). Atualmente é Pró-Reitor de Pós-Graduação do Instituo Militar de Engenharia, Professor dos cursos de Graduação em Engenharia de Fortificação e Construção, Pós-graduação em Engenharia de Transportes no Instituto Militar de Engenharia, e Professor contratado da PUC-Rio. Tem experiência na área de Engenharia Civil - Geotecnia - Pavimentos, com ênfase em rodovias, aeroportos e portos - projeto e execução. Consultor Ad Hoc do CNPq. Membro do Comitê Técnico-científico da Revista Pavimentação e revisor da Revista Transportes e da Revista Militar de Ciência e Tecnologia. 

Maria Esther Soares Marques, Instituto Militar de Engenharia

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989), mestrado em Engenharia Civil pela COPPE/UFRJ (1996) e doutorado em Engenharia Civil pela COPPE/UFRJ (2001) com pesquisas de campo e laboratório realizadas na Université Laval, Québec. Atualmente é professora associada do Instituto Militar de Engenharia. Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Mecânicas dos Solos, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento de solos moles, ensaios de campo, ensaios de laboratório, aterros sobre solos moles e pavimentos. Publicou dois livros em co-autoria: Aterros sobre solos moles ? projeto e desempenho (2010) e Design and Performance of Embankments on Very Soft Soils (2013). Foi Coordenadora de Programa de Pós Graduação em Engenharia de Transportes de 2011 a 2014. É professora do corpo permanente dos cursos de Graduação em Engenharia de Fortificação e Construção, na Pós Graduação em Engenharia de Transportes e na Pós Graduação em Engenharia de Defesa do IME.

Published

2018-09-24

Most read articles by the same author(s)