Laboratory characterization of mining waste as an alternative aggregate for asphalt mixtures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2018.005.0009

Keywords:

Mining Residue, Characterization of Aggregate, Asphalt Mixture

Abstract

The processes of extraction and beneficiation of iron ore, while promoting the economy and world development, generate large amounts of waste that need adequate destination and/or disposition. In turn, the great environmental appeal generated by this scenario requires technical and economical-sustainable solutions so that mining companies and the environment can coexist. Brazil, which has a transport matrix based on the modal road, with predominance of flexible pavements based on asphalt mixtures in the coating layer, is part of the world market with an economy directly associated with mineral extraction and recently suffered its greatest disaster environmental degradation due to the rupture of a dam of this type with environmental, material and human losses. In the present work, the physico-chemical characterization of residues of the process of iron ore beneficiation for use in asphalt mixtures was carried out through conventional granulometry and laser diffraction tests, Aggregate Image Measurement System (AIMS), Electron Microscopy (MEV), sand equivalent, density, Dispersive Energy Spectroscopy (EDS), leaching and solubilization. The laboratory characterization showed that the residue behaves as a small aggregate and filler, tending to the fine silty sands, taking into account the physical-chemical, mineralogical and geotechnical parameters required by the current technical standards, being its use in asphalt mixtures as an alternative aggregate conditioned to small percentages in replacement of little aggregate and fíler.

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Author Biographies

Quincio Muniz Pinto Netto, Instituto Militar de Engenharia

Mestrando em Engenharia de Transportes pelo Instituto Militar de Engenharia (IME), graduado em Engenharia Civil pela UNDB e Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Universidade Ceuma. Experiência profissional na área de Infraestrutura Viária, com ênfase em Geotecnia e Infraestrutura de Transportes (Rodovias), atuando principalmente nos segmentos da pavimentação rígida e flexível, estabilização de solos, controle tecnológico de misturas asfálticas e solos, microdrenagem e macrodrenagem. Experiência acadêmica com produções de trabalhos relativos aos segmentos de atuação.

Antônio Carlos Rodrigues Guimarães, Instituto Militar de Engenharia

Possui graduação em Engenharia de Fortificação e Construção pelo Instituto Militar de Engenharia (1996), especialização em Geologia do Quaternário e Ambiental pelo Museu Nacional da UFRJ (2007), mestrado (2001) e doutorado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ (2009). Atualmente é professor dos cursos de graduação em engenharia de fortificação e construção, pós-graduação em engenharia de transportes e pós-graduação em engenharia de defesa, todos do Instituto Militar de Engenharia (IME). Colabora com o curso de mestrado profissionalizante em Geotecnia da Universidade Federal de Outro Preto/MG e com aulas de materiais de pavimentação e participação em projetos de pesquisa da COPPE/UFRJ. Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em rodovias, ferrovias, aeroportos e portos - projeto e construção - atuando principalmente nos seguintes temas: materiais de pavimentação, mecânica dos pavimentos, solos tropicais e metodologia MCT, mecânica dos solos, solos não saturados, pavimento ferroviário e geologia do quaternário. 

Published

2018-09-24

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