Sustainability practices in higher education institutions: international bibliographic research - 2012 to 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2021.008.0031

Keywords:

Sustainable Practices, Higher Education Institutions, Bibliometric Study

Abstract

In a context where concern for the environment must increasingly permeate the different areas of our society, Higher Education Institutions are also called to play their roles in teaching, research, extension and operations, contributing to sustainable development in their campus, in the region where it operates and at a global level. From this perspective, this article aimed to analyze the international bibliographic production of sustainability practices carried out by universities, seeking to understand the characteristics of publications on the subject. The methodology used was exploratory-descriptive, based on a bibliometric study using the Web of Science database from 2012 to 2021 with the keywords “sustainability practices” AND “higher education institutions”. After a filtering step, 242 articles were found. To analyze the results, the Clarivate Analytics tool was used, available in the database itself, seeking to know the research areas, languages, countries, journals, authors and years of publication with the largest publications on the subject covered. In addition to these criteria, the H Factor (H-index) of the result presented in the survey was identified as equal to 28, representing the publications with the greatest impact. The years 2019 and 2020 were the record holders for publications and the Journal of Cleaner Production and International Journal of Sustainability in Higher Education magazines were those with the most articles. The publication with the highest number of citations was “Beyond the third mission: Exploring the emerging university function of co-creation for sustainability” by the authors Trencher et al. (2014).

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Author Biographies

Roberto Roman dos Santos, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Recursos Humanos pela Faculdade Mato Grosso do Sul(2011) e especialização em Administração de Recursos Humanos pela Universidade Paulista(2017). Atualmente é Técnico Administrativo da Universidade Federal de Campina Grande. Tem experiência na área de Administração.

Maria de Fátima Nóbrega Barbosa, Universidade Federal de Campina Grande

Pós-doutorado em Administração Pública na Universidade Federal de Viçosa (UFV), sob a supervisão do professor Dr. Magnus Luiz Emmendoerfer, trabalhando com os temas: políticas públicas, empreendedorismo e sustentabilidade. Doutora em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2010) na Área: Sociedade e Recursos Naturais e Linha de Pesquisa: Desenvolvimento, Sustentabilidade e Competitividade. Mestrado em Ciências da Sociedade pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (1999). Graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (1995). Especialização em Gestão Empresarial pela Universidade Estadual da Paraíba (1996). Professora Associada Nível II da Universidade Federal de Campina Grande - UFCG. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão Ambiental, Sustentabilidade e Competitividade. Pesquisadora em Projeto de Pesquisa financiado pelo CNPq. Organizadora do livro Gestão dos Recursos Naturais: uma visão multidisciplinar. Líder do Grupo de Pesquisa GEPASC (Grupo de Estudo em Pesquisa Ambiental, Sustentabilidade e Competitividade). Professora do Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais. Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Campina Grande. Professora do Mestrado em Administração Pública em Rede Nacional (PROFIAP/UFCG/CCJS). Ex-Coordenadora Local do Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede Nacional (PROFIAP/UFCG/CCJS). 

Published

2021-08-22

Issue

Section

Desenvolvimento, Sustentabilidade e Meio Ambiente