Quality of life at work: the reality of callcenter operators in Aracaju, Brazil

Authors

  • Marília Vitoria Martins Centro Universitário Mauricio de Nassau
  • Helena Maria Fagundes dos Santos Braz Centro Universitário Mauricio de Nassau
  • Matheus Batalha Moreira Nery Centro Universitário Mauricio de Nassau

DOI:

https://doi.org/10.6008/SPC2595-4318.2017.001.0004

Keywords:

Human Resources, Quality of Life, Call Center, Welfare

Abstract

Nowadays, organizations aim to be different in the labor market, seeking investments in terms of workers’ benefits, and planning actions and programs that aim to build a harmonious work environment between companies and their employees. These actions aim to keep the employee motivated and commitment with the work, providing security in what he performs, with excellent self-esteem and with business commitment. The objective of this article is to identify the Quality of Life at Work (QVT) levels of the telemarketing operators (call center). The research also seeks to analyze the basic characteristics of the tasks of the telemarketing workers in the call center, the QVT levels of the telemarketing operators in the call center, especially when their self-perceived health. Methodologically, the case study was chosen because this method of research offers the researcher a deeper understanding of a single object of study. The research universe consisted of 1500 employees, and the sample was composed of 101 employees who carry out their activities in the various shifts of a contact center company at Aracaju-SE. The researchers concluded that the company should invest more in the construction of employee appreciation policies, through the planning of activities and actions that seek to increase the improvement of the working conditions, valorization of the daily work of the employee and consequently the construction of a work environment more harmonic.

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Author Biographies

Marília Vitoria Martins, Centro Universitário Mauricio de Nassau

Graduanda em Administração da Uninassau Aracaju.

Helena Maria Fagundes dos Santos Braz, Centro Universitário Mauricio de Nassau

Graduada em Administração de Empresas - UFS. Especialista em Análise e Gestão de Negócios - UFS. Docente na Universidade Paulista - UNIP e na Faculdade Maurício de Nassau, nos cursos de Administração de Empresas e Gestão de Recursos Humanos, lecionando Administração de Cargos e Salários, Administração estratégica, Administração Integrada, Avaliação de Desempenho, Administração Mercadológica, Comunicação e Expressão, Desenvolvimento de Recursos Humanos, Empreendedorismo, Liderança, Planejamento Estratégico, Processos Decisórios, Tecnologias da Informação,Treinamento e Desenvolvimento, Pesquisa e Extensão Empresarial. Pós-graduanda em Formação em Educação à Distância - Universidade Paulista. Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Tiradentes. Coach de Carreira. Consultora em Gestão de Pessoas.

Matheus Batalha Moreira Nery, Centro Universitário Mauricio de Nassau

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Tiradentes (2003), mestrado (2007) e doutorado (2011) em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia. Possui mais de 10 anos de experiência em educação superior em cargos de liderança acadêmica e administrativa. Serviu como Coordenador de Relações Internacionais, assessorando diretamente ao Reitor e ao Conselho de Administração da Universidade Tiradentes a implementar projetos estratégicos na área internacional, especialmente o Tiradentes Institute at University of Massachusetts, Boston. Antes dessa posição, atuou como Coordenador de Pesquisa e foi responsável por gerenciar projetos de pesquisa do corpo docente e monitorar o desenvolvimento de pesquisas em curso em diferentes áreas, tais quais inovação (novas tecnologias), engenharia, biotecnologia, saúde, meio ambiente, ciências sociais , e educação. Serviu como professor titular de Psicologia na Universidade Tiradentes. Atualmente serve como professor titular na Uninassau e escreve uma coluna semanal sobre Educação e Questões Globais no Jornal da Cidade.

Published

2018-06-27

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