Evaluation of higher education in Brazil: a systematic review of the literature and future agenda

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2024.001.0001

Palabras clave:

SINAES, HEIs, Education Evaluation

Resumen

This study aims to identify the fundamental elements related to the quality of higher education in the Brazilian context. The methodology employed involved a Systematic Literature Review (SLR) in the Scopus database, resulting in the selection of 29 articles on the evaluation of higher education in the Brazilian context. Content analysis was adopted as a technique to identify strands, methodologies and gaps in the research. The results indicated a growing interest in the subject over the years. Five main categories emerged from the studies: Performance Evaluation, Quality Indicators, SINAES, Institutional Evaluation and Higher Education. The importance of institutional self-assessment, quality metrics and the uniqueness of SINAES in the Brazilian context stand out. The agenda for future research identified gaps, such as evaluating the impact of government policies, approaches to the quality of institutions and international comparative analyses. In conclusion, this study offers a comprehensive view of higher education evaluation in Brazil, highlighting its evolution over the years and pointing to directions for continuous improvement in the Brazilian education system. The categories identified reflect the complexity of the subject, underlining the importance of ongoing efforts to improve the country's higher education system.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Fernando Rufino de Barros, FUCAPE Business School

Doutorando em Ciências Contábeis e Administração, com Área de Concentração em Administração Estratégica e Finanças, pela FUCAPE Business School, Mestre em Administração pelo Centro Universitário Unihorizontes, Pós-Graduado em Gestão Pública pela Universidade Cândido Mendes e em Administração Estratégica pela Universidade Estácio de Sá, Bacharel em Administração e Tecnólogo em Processos Gerenciais pela Universidade Estácio de Sá. Administrador no Instituto Federal Fluminense, vinculado à Diretoria de Desenvolvimento Institucional, exercendo atividades de apoio nas áreas de Desenvolvimento e Planejamento Estratégico; Gestão de Riscos e Integridade; Governança Pública; e Gestão de Processos e Projetos estratégicos. 

Ferreira Ferreira, Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert

Graduada em Administração pela Universidade Estácio de Sá. Atualmente, cursando Pedagogia no Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert (ISEPAM). Estagiária na Procuradoria Educacional Institucional do IFFluminense.

Descargas

Publicado

2024-04-20

Número

Sección

Ensino Superior, Pesquisa e Extensão