Conceptions of intellectual, reflective and researcher in training physical education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2020.002.0001

Keywords:

Teacher Training, Teacher Training Concepts, Physical education

Abstract

The policies of initial teacher education in the last decades, have been emphasized in several debates about education in search of qualifying the educational process, to better reach the students of the basic education regarding the new social demands of the contemporaneity. In these debates, the success of educational practices in the initial formation of teachers is usually linked, making teacher education the major target of academic research. Thus, the formation of teachers, the stage of the constitution of the professional of education, appears under various forms and conceptions, and end up being linked to the theoretical contributions of their formators. The present text seeks from a bibliographical research of theoretical-methodological foundation linked in the historical-cultural critical perspective, which understands human activities as a trigger for its development, as well as having education as its political and social conditioning, reflect about the conceptions of intellectual, reflective and researcher in teacher education, especially for Physical Education. In order to contribute epistemologically to the field of initial teacher education in the analysis of the teacher education paradigms described in the literature, this study was based on discussions in the discipline of epistemological issues of higher education didactics of postgraduate teaching in higher education. , in line with teacher training, curriculum and teaching, having as a field of scientific research the production of new knowledge in an interdisciplinary perspective, proposing innovative pedagogical interventions for the transformation of the classroom and education. From this perspective, thinking about the assumptions of technical rationality and the profile of the professional trained under these parameters are essential to understand in which training context this professional will take place, so that we can act on the theories from the perspective of forming a reflective education professional, and thus generate the possibilities of emancipation through the adoption of conceptions in formation as effective and permanent research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José de Caldas Simões Neto, Centro Universitário Dr. Leão Sampaio

Mestre em Educação pela Universidade Regional do Cariri - URCA em 2019. Técnico em Auxiliar de Fiscalização Ambiental pelo Instituto Tecnológico Brasileiro em 2017. Especialista em Nutrição Esportiva e Treinamento Desportivo pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio em 2015, Especialista em Gestão Escolar com ênfase em Psicologia da Aprendizagem pela Faculdade Evangélica do Piauí em 2014, Especialista em Prática Docente do Ensino Superior pela Faculdade Integradas de Patos em 2013. Graduado em Licenciatura em Educação Física pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio em 2012. Vice Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Lazer e Sociedade do Departamento de Educação Física da UNILEÃO desde 2016. Atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física, Lazer e Sociedade; Pedagogia do Esporte; Formação de Professores; Gestão de Lazer e Meio Ambiente e Corpo, Sexo e Gênero na Educação Física.

Raimundo Santana Leandro, Centro Universitário Dr. Leão Sampaio

Graduado em Educação Física pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio. Especialista em docência do ensino superior.

Maria Dulcinea da Silva Loureiro, Universidade Regional do Cariri

Possui graduação em Licenciatura Em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará (1992), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1999) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2008). Atualmente é professor titular da Universidade Regional do Cariri. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, filosofia, ensino de filosofia e literatura.

Ariza Maria Rocha, Universidade Regional do Cariri

Pós-doutorado em História pela Faculdade de Letras/ Universidade de Lisboa FLUL (2013-2014). Doutora em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará-UFC (2005-2008). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2000-2002). Especialista em Educação Física Infantil, Universidade de Fortaleza UNIFOR (1988) e Filosofia Política, Universidade Federal do Ceará UFC, 1999. Licenciada em Educação Física, 1988. Líder do Núcleo de Pesquisa, Estudo e Extensão em Educação Física desde 2003.

Published

2020-04-20

Most read articles by the same author(s)