Exploratory discussion about Psychology and cultural practices: a systematic literature review from 2011-2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2022.002.0006

Keywords:

Psychology, Cultural Practices, Psychosocial impacts, Systematic review

Abstract

Cultural practices are studied in the Human Sciences and allow entering into theoretical, methodological, ethical and political understandings about culture and human sociability. Objective: The aim of this study was to discuss the thematic relation of cultural practices in interface with Psychology in the literature of scientific articles. We conducted a Systematic Review from 2011-2020, under PRISMA (Main Items for Reporting Systematic Reviews and Meta-Analyses). The studies were extracted from the CAPES Periodical Portal. A total of 1,759 studies were retrieved, with only 845 pre-selected. Eight studies were included for qualitative synthesis. The studies indicate a polysemy of conceptual, theoretical and methodological conditions of Psychology in the field of Cultural Practices, involving group, community and institutional processes about the modes of subjectivation. In the formation of psychologists, the field of cultural practices indicates a polyvalent field of action on the processes of human sociability, as well as multiple possibilities of intervention on human behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tadeu Lucas de Lavor Filho, Universidade Federal do Ceará

Psicólogo (CRP 11/16.666). Graduado em Psicologia (2017) pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio - UNILEÃO - Bolsista do PROUNI. Especialização em Docência do Ensino Superior e Tutoria de Educação a Distância (Instituto Pedagógico de Minas Gerais - IPEMIG - 2019). Mestre e Doutorando em Psicologia pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará - UFC na Linha de Pesquisa Sujeito e Cultura na Sociedade Contemporânea. Experiência em Atividades de Ensino, Extensão e Pesquisa. Especialização Latu Sensu em Gênero, Diversidade e Direitos Humanos pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Atualmente é Professor de Psicologia do Centro Universitário Vale do Salgado (UNIVS) e Professor Substituto da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente é pesquisador no Laboratório de Psicologia em Subjetividades e Sociedade - LAPSUS - UFC. Extensionista no Projeto de Extensão 'É da Nossa Escola que Falamos' do Departamento de Psicologia da UFC. 

Lucas de Queirós Cavalcante, Centro Universitário Vale do Salgado

Graduando em Psicologia pelo Centro Universitário Vale do Salgado. Aluno pesquisa em Programa de Iniciação Cientifica (COPEX/UNIVS).

Francisco Nalysson Lucena da Silva, Centro Universitário Vale do Salgado

Graduando em Psicologia pelo Centro Universitário Vale do Salgado. Aluno pesquisa em Programa de Iniciação Cientifica (COPEX/UNIVS).

Ana Beatriz Garcia de Souza, Centro Universitário Vale do Salgado

Graduanda em Psicologia pelo Centro Universitário Vale do Salgado. Aluna pesquisa em Programa de Iniciação Cientifica (COPEX/UNIVS).

Faeilla Maria Ferreira Lima, Centro Universitário Vale do Salgado

Graduanda em Psicologia pelo Centro Universitário Vale do Salgado. Aluna pesquisa em Programa de Iniciação Cientifica (COPEX/UNIVS).

Francisco Alison Custódio Idelfonso, Centro Universitário Vale do Salgado

Graduando em Psicologia pelo Centro Universitário Vale do Salgado. Aluno pesquisa em Programa de Iniciação Cientifica (COPEX/UNIVS).

Maria Rosaria Vieira Neta , Centro Universitário Vale do Salgado

Graduanda em Psicologia pelo Centro Universitário Vale do Salgado. Aluna pesquisa em Programa de Iniciação Cientifica (COPEX/UNIVS).

Published

2023-01-09

Issue

Section

Ensino de Humanidades e Ciências Sociais

Most read articles by the same author(s)