Balanced Scorecard: a case study at the Federal University of Santa Catarina

Authors

  • João Henrique Costa Universidade Federal de Santa Catarina
  • Rafael Jaime de Souza Universidade Federal de Santa Catarina
  • Sérgio Murilo Petri Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2019.001.0007

Keywords:

Balanced Scorecard, Performance evaluation, Public sector

Abstract

This study aims to suggest a strategic panel for the accounting department of the Federal University of Santa Catarina. Thus, an investigation was made into the current status of science regarding performance evaluation studies and the Balanced Scorecard model, based on its second principle, was found to be most appropriate for this context. Regarding the procedures, the study was conducted through a case study where data collection was done through semi-structured interviews and participant observation. As a result, the strategic panel was arrived at, which mapped the strategic objectives and their respective indicators, the current situation they are in, the goals to be achieved and what initiative is needed for this to the department through the survey of missions. , vision and values, as well as the SWOT Matrix. Finally, it is noteworthy that the tool used was approved by the department manager, proving to be an important tool for performance evaluation in the sector under study. It is also observed that the study contributed to the area by bringing the proposal of a BSC to the public area, with a different approach from the traditional one originally proposed.

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Author Biographies

João Henrique Costa, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando em Contabilidade e Finanças pela UFSC (2017-2019),Tecnólogo em Processos Gerenciais (em andamento) pela Uniasselvi, Mestrando em Administração (2010) pela UNIVALI, MBA pela Faculdade Internacional de Curitiba em Gerência Contábil, Perícia, Auditoria e Controladoria (2009), possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Itajaí (2007), técnico em Contabilidade pela Academia do Comércio de Santa Catarina (2001). Atualmente é consultor autônomo, contador, Assistente Técnico - Perito Contador Judicial e Professor de Ensino Superior . Tendo atuado como professor universitário pela Universidade Federal de Santa Catarina, Faculdades Barddal de Santa Catarina, UNIBAN, IES/FASC e outras. Atuou como Tutor no EAD da UFSC e professor do IFSC em EAD e como orientador de Pós graduação no IFSC. Atualmente é Servidor Técnico em Contabilidade da UFSC e professor da Universidade Municipal de São José no curso de ciências contábeis e Administração. Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Contabilidade.

Rafael Jaime de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é Contador da Universidade Federal de Santa Catarina.

Sérgio Murilo Petri, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Itajaí (1997), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina e professor do Programa de Mestrado em Contabilidade (PPGC/UFSC). Também atua como professor de Cursos de Especialização e de MBA, por várias instituições no Brasil. Referee da Revista Contemporânea de Contabilidade (Florianópolis) (1807-1821). Tem experiência na área de Ciências Contábeis e Administração, com ênfase em Avaliação de desempenho Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Contabilidade, Contabilidade Gerencial. Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão - MCDA-C, Balanced Scorecard - BSC, Avaliação de desempenho, Planejamento Estratégico e Planejamento tributário. Participante do Grupo de Pesquisa Gestão Pública e Avaliação de Desempenho.

Published

2019-06-20

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