The logic of capitalism in external evaluations of basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2595-430X.2020.002.0001

Keywords:

External Evaluation, Capitalism, Basic education

Abstract

The educational reality in the context of basic education in the face of capitalist society presents the development of external evaluations that provide competition, ranking and valorization or devaluation of the institutions according to their results, even if trying to show another reality. In this bibliographic analysis work, the objective is to understand the criticisms developed about the external evaluations that base IDEB according to its ranking character in the logic of capitalism, and it is problematic to know the importance of proposing the participative self-evaluation of the school held school community as a way of providing basic education with better quality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Paiva Oliveira, Universidade Cidade de São Paulo

Diretor de Escola da rede pública municipal da cidade de São Paulo. Mestre em Formação de Gestores Educacionais - área de concentração Gestão Educacional - pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID. Pós-graduado (lato sensu) em Educação e Neurociência e em Educação Infantil pela Faculdade Campos Salles - FCS, Alfabetização e em Educação e Sociedade pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID, graduado em Letras pela Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL, Geografia pela Universidade Brasil - UNIVBRASIL, Pedagogia pela Universidade Bandeirante de São Paulo - UNIBAN. Atualmente cursa graduação em Gestão Pública na Universidade Paulista. Realiza estudos sobre Currículo, Gestão Escolar, Avaliação e políticas públicas. Ativista por uma Educação emancipatória contrária à lógica capitalista competitiva, técnica e desumanizadora.

Published

2020-12-22