Environmental education in school environment through the vermicomposting practice as a form of treatment for organic solid waste

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2021.004.0057

Keywords:

Environmental education, Schools, Managemente, Solid waste, Vermicomposting

Abstract

Against the current scenario where we are inserted, with large amounts of solid waste being produced, inappropriate handling and lack of information, environmental education actions are crucial in order to promote environmental awareness and behavioral changes in our society. In this sense, the aim of this work was to develop some Environmental Education (EE) actions with students from a public school located in the city of Pelotas/RS, Brazil, by teaching ways of waste management and treatment, with a focus on organic solid waste treatment, through the sustainable practice of vermicomposting. Theoretical and practical activities were developed with the students of a 6th grade class, and an initial and final questionnaire was applied in order to assess the acquired knowledge. With the application of this project at school, students could learn about the correct ways of separating, packaging, collecting and the destination of solid waste. The students learned how to assemble and handle a vermicomposter in a small-scale system, which makes it possible to perform the vermicomposting technique in places with reduced space availability. Most of the students showed understanding towards the solid waste and the importance of its correct handling. They were very participative, mainly in practical activities, and showed understanding and interest in setting up a vermicomposter in their houses.

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Author Biographies

Vanessa Sacramento Cerqueira, Universidade Federal de Pelotas

possui Graduação em Engenharia de Alimentos pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande-FURG (2004), Mestrado em Engenharia e Ciência de Alimentos pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande-FURG (2007), Doutorado em Microbiologia Agrícola e do Ambiente pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2011) e Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2012). Atualmente é Professora Adjunta no Centro de Engenharias da Universidade Federal de Pelotas-UFPel concursada na área de Gerenciamento e Tratamento de Resíduos Sólidos. Atualmente é Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Produção Agrícola Familiar na UFPel. Tem experiência na área de biotecnologias ambientais atuando principalmente nos seguintes temas: microbiologia ambiental, bioprocessos, reaproveitamento de resíduos industriais, produção de biossurfactantes, biorremediação de áreas contaminadas e vermicompostagem.

Helena Jung Adamoli, Universidade Federal de Pelotas

Formada em Técnico em Meio Ambiente pelo Campus Pelotas Visconde da Graça - CAVG (2015) e graduanda do curso de Engenharia Ambiental e Sanitária da Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Atuou como colaboradora e bolsista de projetos de Extensão na universidade Federal de Pelotas. Possui Curso básico em Inglês e Curso básico e avançado em Informática. 

Cláudia Fernanda Lemons e Silva, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Agronomia pela Universidade de Passo Fundo (1995), mestrado em Agronomia pela Universidade Federal de Pelotas (1999) e doutorado em Fitotecnia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003), Pós doutorado Laboratório de Processos de Separação e Reação- SLRE/LCM, Bragança, Portugal; Laboratório de Desenvolvimento de Bioprocessos- LADEBIO, Escola de Química, UFRJ. Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Pelotas. A partir de 2006 atuou nos cursos de Engenharia de Energias Renováveis e Ambiente e atualmente nos cursos Engenharia Ambiental e Sanitária e Engenharia Agrícola nas disciplinas na área de biomassa e energias renováveis. 

Marcelo Ferreira Pedra Junior, Universidade Federal de Pelotas

Graduando em Engenharia Ambiental e Sanitária pela Universidade Federal de Pelotas. Atuou como bolsista do projeto de extensão: Ensino da prática sustentável de vermicompostagem no tratamento de resíduos sólidos orgânicos em escolas de ensino fundamental e participou da Pesquisa e Desenvolvimento de ações de melhoria no gerenciamento de resíduos sólidos em ponto turístico em Pelotas.

Published

2021-02-08

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