Environmental management in higher education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2237-9290.2021.002.0007

Keywords:

Environmental policy, Environment, Sustainable management, Sustainability, Eco-efficiency

Abstract

The current political and economic crisis makes the interest in providing a view on the importance of sustainability through Environmental Management in Higher Education Institutions to be essential. The objective of this work was to identify actions related to the efficiency of inputs, adopted by the Higher Education Institutions (IES) in operation, which can be replicated. For this, we used bibliographic and qualitative research. The results demonstrate that HEIs must commit themselves to inform the community about protection measures in a transparent manner and provide education, training and incentives to their employees regarding the preservation of the environment and possible solutions to environmental problems. And in a participatory way before purchasing inputs, check with the community their real needs, so the environmental effects caused by materials and equipment must be taken into account by the institution before purchase. As a priority, HEIs must carry out relevant environmental activities and guarantee freedom in research and teaching, making the community aware of their social responsibility and the environmental consequences that certain waste can cause. Finally, emphasize the importance of preserving natural resources for present and future generations, and promoting the search for help from employees and students, in order to minimize the negative consequences in research and institutional education, thus guaranteeing, the greatest offer of academic works in the environmental area and courses that deal with environmental issues, in cooperation with other research centers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francenilde da Silva Feitosa, Universidade Norte do Paraná

É graduada em Licenciatura em Pedagogia (2012) e Matemática pela Universidade Norte do Paraná (2016). É especialista em Gestão Educacional (2012) e em Gestão da educação (2015). Atua como Diretora Escolar no Município de Barra- Bahia, e desenvolve pesquisa sobre a Gestão estratégica através de indicadores de desempenho como alternativa de avaliação da sustentabilidade ambiental em ensino, pesquisa e extensão em Instituições publicas e privadas.
á 

Neidiara da Silva Feitosa, Universidade Norte do Paraná

Possui graduação em Gestão Financeira, Gestão de Recurso Humanos e Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná. Especialista em Liderança e Coaching na Gestão de Pessoas na área de Ciências Sociais, Negócios, e Direito; e na área de Educação é especialista em Psicopedagogia Institucional. Tem experiência na área de docência como Tutora de Sala no curso de Pedagogia e Coordenadora Pedagógica da Universidade Norte do Paraná. Trabalha com a temática da Importância do Ensino da Geografia em Instituições Publicas e Privadas de Ensino Fundamental e Superior como pratica de aprendizagem, desenvolvimento e sustentabilidade ambiental.

Francisco Rubens Feitosa Júnior, Universidade Federal do Sul da Bahia

Possui bacharelado em Ciências Exatas e Tecnologia, mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB e doutorando em Biossistemas pela Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB. Trabalha com conservação de florestas nativas, estoque de carbono, e mudanças climáticas.

Published

2021-04-12

Issue

Section

Desenvolvimento, Sustentabilidade e Meio Ambiente

Most read articles by the same author(s)