Sports fans have become customers: sports have become experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2020.004.0003

Keywords:

Supporter, Sports Club, Sports Marketing, Sports Customer

Abstract

Sports events gather supporters to share their emotions, excitations and passions in a game and, they become an ordinary game in an incredible sports experience. By and large, marketers have designed marketing activities looking into the supporters as customers. This theoretical paper aims to depict and discuss supporters’ perspectives required to design and establish (by a sports club as well as sponsorships) a sports event, experience and entertainment lined up to supporters' needs and desires understanding them as customers of a sports club' goods. For depicting and discussing the supporters as customers as well as sports as experiences, five topics were developed to achieve the objective: (a) supporters definition, (b) supporters want experiences, (c) supporters as customers, (d) supporters are looking for new media platforms to interact with their favorite sports club; (e) and supporters-members as revenues source of a sports team. In the United States and in Europe countries, many sports entities have implemented marketing strategies to create customer orientation focusing the supporter as a client, thus, the main source to reach new revenues and profits. Therefore, this paper aims to promote this topic in sports teams in Brazil.

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Author Biographies

Edson Coutinho da Silva, Centro Universitário Fei

 Docente e Pesquisador desde 2004 | 2 Pós-Doutorados: Marketing pela USP e Marketing pela PUC-SP | 2 Doutorados: Ciências Sociais pela PUC-SP e Saúde Pública pela UNIFESP | Mestre em Administração (Marketing) pela USCS | Pós-Graduações/Especializações em Gestão de Projetos pela FIAP, Gestão de Telecomunicações pela USJT e Gestão de T.I. Internet e Negócios Digitais pela FASP | Graduação em Ciência da Computação pela USCS. - Ministra aulas em Marketing (Fundamentos, Estratégia, Planejamento, Serviços, Verde, Digital e Sem Fins Lucrativos), Inovação (Design Thinking, Service Design, MVP, Canvas, Lean e Metodologias Ágeis), Gestão de Projetos (PMBoK do PMI e Ágeis: Scrum Master e Product Owner) Gestão de Negócios (Empreendedorismo, Estratégia Empresarial e Planejamento Estratégico) e Metodologia de Pesquisa (Quali). - É coordenador de cursos de pós-graduação/especialização desde 2011 em Marketing, Gestão de Projetos e Inovação. - Publicações em Congressos, Seminários e Periódicos Nacionais e Internacionais nas áreas de Marketing, Administração Pública, Saúde Pública, Desenvolvimento Regional, Marketing Esportivo, Gestão de Projetos e Educação. - Cursos/Formações: IBM, Oracle, Customer Experience (CX), Scrum, Planejamento de Marketing, Marketing Digital, Pesquisa de Marketing, etc. - É certificado PMP, PSPO e PSM e, ainda, consultor para treinamentos nas áreas de Marketing, Inovação, Projetos e Administração Pública. 

Alexandre Luzzi Las Casas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOUTOR em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas - SP (1993) PÓS-DOUTOR na Universidade Católica Portuguesa/Porto (2012) MESTRE em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1987), GRADUADO em Administração de Empresas (Bachelor of Science) - University of Maryland College Park (1978). Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e coordenador do Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo . Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing , atuando principalmente nos seguintes temas: administração de marketing , marketing de serviços, marketing estratégico ( marketing esportivo) , qualidade e planejamento estratégico.

Published

2020-08-24