Religiosity and its interpositions in the individual-organization relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2020.001.0011

Keywords:

Religiosity, Individual-organization relationship, Professional success

Abstract

This study approaches the perspective of religiosity at work, aiming to verify its influence on the individual's performance in organization, with emphasis on work performance, relationships, leadership and career. We studied 784 individuals with ties in organizations from different areas in the metropolitan region of Recife. An instrument covering demographic data, occupation, professional life, leadership and religiosity was applied. Once collected the data, statistical methods were used for analysis, which allowed the creation of indicators of religiosity, leadership and professional success. The core component of Religiosity is 'Beliefs 2', a condition independent of Success, along with education, work experience, and amount of work. The relationship between 'Beliefs 2' and professional life is mediated by education, having a stronger association among those with less education. 'Beliefs 2' is positively associated with Goal, Relationship, Satisfaction, and Leadership indicators, but negatively associated with job and income level progression. Religiosity influences the activities of individuals with less education, having a positive association with relationships, satisfaction, leadership and achievement of goals, but hinders the progression of position and income. In those with a medium or higher level, other factors become fundamental, promoting salary and job progression. Individuals who have greater religiosity are more satisfied with the position held, salary received and relationships in the organization. We highlight the absence of literature, particularly in Brazil, where studies like this are important, given the existing syncretism and the need to consider differences in the organizational context.

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Author Biographies

Camila Rodrigues Silva Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande, MBA em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Anglo-Americano, Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco, Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco. Realiza pesquisas na área de Organização e Sociedade, com foco na relação dos aspectos religiosos com o ambiente organizacional.

Antônio Roazzi, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor (D. Phil.) em Psicologia do Desenvolvimento Cognitivo pela University of Oxford obtido em 1988 sob a orientação do Prof. Peter E. Bryant (superviser) e Prof. Donald Broadbent (Adviser). Possui também título de ?Dottore? em Psicologia Aplicada pela Universitá degli Studi di Roma "La Sapienza". Fez pós-doutorado na University of London, University of Oxford, Istituto di Scienze e Tecnologie della Cognizione, ISTC (Roma, Itália), e Universitá degli Studi di Roma "La Sapienza". Foi membro de Comitês de Avaliação da CAPES, ENEM e FACEPE. Membro Titular (2000-2002) e Coordenador do Comitê de Assessoramento de Psicologia e Serviço Social do CNPq (CA-PS, 2011-2012). Tendo como base a Facet Theory e suas abordagens multidimensionais visa explorar métodos e técnicas de produção de conhecimento que lhes permitam gerar um saber útil para a previsão e/ou controle de fenômenos complexos. Ultimamente atua principalmente nos seguintes temas: avaliação psicológica, autoconsciência e estados ampliados de consciência, psicologia do desenvolvimento sociocognitivo, aprendizagem, lógica mental, teoria da mente, percepção de risco, gestão de pessoas, apego, violência urbana e o componente ambiental ressaltando os processos cognitivos, sociais e imagéticos de seus habitantes, entre outros. Foi Presidente da Sociedade Brasileira de Psicologia do Desenvolvimento (2002-2004) e da Facet Theory Association (2011-2013). É professor Titular do Dep. de Psicologia da Universidade Federal de Pernambuco e pesquisador Nível 1A do CNPq.

Bruno Campello de Souza, Universidade Federal de Pernambuco

possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1996), mestrado em Psicologia (Psicologia Cognitiva) pela Universidade Federal de Pernambuco (2000) e doutorado em Psicologia (Psicologia Cognitiva) pela Universidade Federal de Pernambuco (2004). É professor adjunto da Universidade Federal de Pernambuco, sendo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD) da mesma instituição. Atualmente realiza pesquisas envolvendo as relações das tecnologias digitais com indivíduos e organizações, inovação e empreendedorismo, criminologia e policiamento, cognição, processos psicológicos e sociais, gestão de pessoas, psicologia da política, valores humanos, medicina e a aplicação de métodos estatísticos em qualquer contexto.

Published

2020-01-30