Pricing and the relationship with the contribution margin in management decisions: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2019.001.0008

Keywords:

Pricing, Contribution Margin, Management Decisions

Abstract

This article aimed to highlight the formation of the selling price of items produced by the bakery. The study sought to elucidate the following problem: how does the company define its sales price formation strategy? In the methodological way, the research was framed in relation to the approach as qualitative and quantitative; Regarding the procedures with the case study and as techniques of data collection and analysis, we used: observation, interview and spreadsheet. It was observed that among the products of own manufacture the product with the highest contribution margin is product 2 (Biscuit ‘Chipinha '), and that the product with the lowest contribution margin is product 9 (Chipa). The study also showed that the best selling product is product 11 (french bread). It is concluded with the study that, since the company has been active for 16 years, it is considered that it has already conquered its space and has a considerable number of clients to maintain it, and this allows us to point out that, the contribution margin of the company's products is good. However, the prices charged were below those suggested by the markup.

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Author Biographies

Tania Rodrigues dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Educação Física pelo Fundação Educacional de Andradina (2007).

Ivan Guimarães Meirelles, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em TECNOLOGIA EM ANÁLISE E DESENVOLVIMENTO DE SISTEMA pela ASSOCIAÇÃO DE ENSINO E CULTURA DE MATO GROSSO DO SUL (2008). Atualmente é professor da ASSOCIAÇÃO DE ENSINO E CULTURA DE MATO GROSSO DO SUL. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em DESENVOLVIMENTO DE SISTEMAS. É analista desenvolvedor de sistemas para automação comercial pela Zizo Informática. Chefe do departamento de informática da Zizo Pneus Pirelli. Programador responsável pelo sistema GENOMA PDV, homologado junto a Secretaria de Fazenda do Mato Grosso do Sul (PAF-ECF) e TEF.

Crislaine da Silva Souza Albuquerque, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Faculdades Integradas Rui Barbosa(2008). Tem experiência na área de Administração.

Rafael Viana Barbosa de Paula, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduando em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Silvio Paula Ribeiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorado em Ciências Contábeis pela (UNISINOS) Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2019), mestrado em Engenharia de Produção pela (UNIMEP) Universidade Metodista de Piracicaba (2005), especialização em Administração Contábil e Controladoria pelo (UNIFEV) Centro Universitário de Votuporanga (2000) e graduado em Ciências Contábeis pela Fundação Educacional de Votuporanga (1994). Atualmente é professor adjunto da (UFMS) Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Três Lagoas. Temas de interesse: tributos (impostos), custos e recursos ao empreendedorismo.

André Luiz Francisco, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduado em Administração pela FUFMS (2002), lato sensu Finanças e Contabilidade FUFMS 2003, stricto sensu em Geografia FUFMS (2013). Professor do Magistério Superior FUFMS. Linhas de Pesquisa e Extensão: Modelagem Organizacional (Eficiência - Eficácia - Amplitude de Controle) e Gestão da Informação com o uso de indicadores organizacionais para tomada de decisões.

Published

2019-06-20