New information and communication technologies and their managerial impacts within the Brazilian Army

Authors

  • Claudio Roberto Nunes Grosso Centro Universitário do Sul de Minas
  • Celso Augusto dos Santos Gomes Centro Universitário do Sul de Minas
  • Sheldon William Silva Universidade Federal de Lavras http://orcid.org/0000-0002-2473-5728

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2019.001.0005

Keywords:

Armed forces, Management Information Systems, Information society, Emerging Technologies

Abstract

This paper addresses the new Information and Communication Technologies (ICT) and their managerial impacts within the Brazilian Army. Such an approach is necessary because 21st century society is permeated by technology. In this context, information travels in real time, and there are no transnational barriers to it. As such, the interests of the world's major economies are ultimately guaranteed by modern and well-equipped armed forces. This is justified by the multidimensional and broad-spectrum characteristics of modern conflicts, which increasingly demand from today's armies knowledge and mastery of new technologies. The aim of this paper is to demonstrate the real post-adoption contribution of new information and communication technologies in the perception of achieving more effective results in the fields of military administration and personnel management. This purpose was carried out through qualitative analysis and exploratory research on new ICTs and the implementation of a new corporate system in the Military Organizations of the Brazilian Army. The analysis showed a real increase in productivity in alignment with the strategic objectives of the Ground Force to collaborate with the high flexibility and reliability of the Brazilian Army Strategic Communications System.

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Author Biographies

Celso Augusto dos Santos Gomes, Centro Universitário do Sul de Minas

Concluiu doutorado em Educação pela UNIMEP com bolsa da FAPEMIG pesquisando a constituição de saberes e fazeres de professores de música que atuam no ensino superior (licenciatura) na modalidade EaD. Tem mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela PUC-SP sob a área de concentração: "Processos Cognitivos e Ambientes Digitais". Neste mestrado focou a linha de pesquisa "Aprendizagem e Semiótica Cognitiva" e com bolsa CAPES/PROSUP pesquisou por recursos tecnológicos ubíquos e pervasivos em processos cooperativos de ensino e aprendizagem. É também pós-graduado em Docência em Educação a Distância no Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS-MG), em Psicopedagogia Institucional (UCB), em Designer Instrucional para a EaD virtual pela Universidade Federal de Itajubá e em Tecnologia e EaD (UNIS-MG). Tem Licenciatura em Música e Bacharelado em Música, este último pelo Centro Universitário das Faculdades Integradas Alcântara Machado (2003). É professor no Mestrado Acadêmico em Gestão e Desenvolvimento Regional, atuando na linha de pesquisa Processos Formativos e Desenvolvimento. Também atua como coordenador e professor no curso de graduação em música do Unis e professor nas pós-graduações lato sensu desta mesma instituição. Tem experiência na área de educação musical, formação docente, educação superior com ênfase em educação a distancia e tecnológica. Atualmente é avaliador do INEP/MEC para cursos de graduação e pós-graduação na área de Música.

Sheldon William Silva, Universidade Federal de Lavras

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras. Mestre em Administração pela Fundação Pedro Leopoldo. Especialista em Gestão Empresarial e graduado em Administração com Habilitação em Comércio Exterior pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Professor Efetivo da área de Administração no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. Docente desde 2007 em cursos de graduação e pós-graduação na área de gestão. Avaliador de cursos de graduação pelo INEP/MEC. Tem interesse nos temas: educação corporativa, metodologias inovadoras de ensino, gestão de organizações, empreendedorismo, comércio exterior e relações internacionais.

Published

2019-06-20