Incidence of Burnout Syndrome in higher education teachers in northwestern Rio Grande do Sul

Authors

  • Vanessa Hasper Dessbesell Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Adriane Fabricio Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Martinho Luís Kelm Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0002-4004-1574

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2018.002.0005

Keywords:

Burnout Syndrome, Teaching work, Professional exhaustion

Abstract

The aim of this article is to identify the incidence of burnout syndrome at work in teachers of higher education institutions. Burnout is what stops working due to lack of energy, that is, a person who no longer has a good physical and mental performance, which produces progressive wear of the subject's relationship with his professional activity. It is a survey descriptive research, with quantitative and qualitative approach of the data. The research subjects were 67 teachers from higher education institutions in the northwest of Rio Grande do Sul State. The research instrument was the Maslach Burnout Inventory Educators Survey (MBI-ED). It was identified that the teachers did not present burnout, but 51.31% showed a tendency to their development. The evidence contributes to the definition of strategic actions in the area of ​​human management of people in higher education institutions specific to the group of teachers.The aim of this article is to identify the incidence of Burnout Syndrome at work in teachers of higher education institutions. Burnout is what stops working because of lack of energy, that is, a person who no longer has a good physical and mental performance, which causes progressive wear of the subject's relationship with his professional activity. It is a survey descriptive research, with quantitative and qualitative approach of the data. The research subjects were 67 teachers from higher education institutions in the northwestern state of Rio Grande do Sul. The research instrument was the Maslach Burnout Inventory Educators Survey (MBI-ED). It was identified that the teachers did not present burnout, but 51.31% presented a tendency to their development. The evidence contributes to the definition of strategic actions in the area of ​​human management of people in higher education institutions specific to the group of teachers.

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Author Biographies

Vanessa Hasper Dessbesell, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), na área de concentração Gestão Empresarial, Bolsista CAPES PPGDES/UNIJUÍ, Bacharel em Administração pela UNIJUÍ. Experiência profissional em orientação empresarial/SEBRAE e na área administrativa no setor fiscal.

Adriane Fabricio, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Administração (SETREM - 2009), mestrado em Engenharia de Produção (PPGEP/UFSM - 2013), doutoranda em Administração com ênfase em Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional (PPGA/UFSM - 2016/2020). Experiência com graduação, pós-graduação, treinamentos e palestras com os seguintes temas: Desafios do mercado de trabalho; Gestão de Pessoas; Gestão Estratégia de Pessoas; Comportamento Organizacional; Doenças comportamentais; Estresse e Trabalho; Riscos Psicossociais e sua relação com o ambiente de trabalho ; Qualidade de Vida no Trabalho; Florescimento no Trabalho; Engajamento; Comprometimento; Satisfação; Bem-estar; Mudança Organizacional; Métricas e Indicadores de GP e CO; Papel do Gestor na GP e CO; Comportamento Organizacional Positivo; Psicologia Positiva Aplicada a Gestão de Pessoas; Cenários e Tendências em Gestão de Pessoas; Metodologia da pesquisa.

Martinho Luís Kelm, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1987), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Foi professor adjunto da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, foi Vice-reitor de Administração no período de 2005 a 2010 e Reitor da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul de 2011 a 2016, foi Presidente da FIDENE - Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do RS no período 2011 a 2016 e atualmente é vice-presidente da FIDENE, foi presidente do COMUNG - Consórcio das Universidades Comunitárias Gaúchas no período 2015/16, professor e pesquisador do corpo permanente do Programa de Mestrado e Doutorado em Desenvolvimento Regional da Unijuí, atuando com as disciplinas de Responsabilidade Social Corporativa e Gestão e Governança Organizacional. Diretor do Sindilojas e Presidente do Hospital Bom Pastor de Ijuí.

Published

2018-09-24