Influence of interactivity on social media in travel consumption

Authors

  • Natália Lopes Mesquita Assunção Universidade Estadual do Ceará
  • Joanice Maria Araújo Diniz Universidade de Fortaleza
  • Danielle Miranda de Oliveira Arruda Universidade Estadual do Ceará
  • Haroldo de Sá Medeiros Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2018.002.0003

Keywords:

Interactivity, Social media, Consumption, Travels

Abstract

This article seeks to understand how interactivity between social media users influences travel consumption habits. To this end, aspects of influence on travel consumption were identified and classified using online media Instagram. From the perspective of methodological procedures, nine interviews were conducted with Instagram users. The first individuals interviewed were chosen because the researchers had prior knowledge that they were Instagram users and follow other users who publish content of travel images they carry out. From then on, the snowball technique was used to identify other subjects for the investigation. The methodology adopted includes qualitative procedures using the content analysis proposed by Bardin (2011), including the analysis and categorization procedures. The results identified that the habit of interacting in social networks makes the users of Instagram, while sharing images of their trips, become active promoters of tourism. The intangibility of the tourist destination benefits from this visual exposure via social networks, making it a tangible image and allowing a virtual experience through Instagram. The formation and perception of the image of a tourist destination through this social network bring the individuals close to their peers, exhibiting trips and experiences of friends and the like.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Lopes Mesquita Assunção, Universidade Estadual do Ceará

Atualmente, professora da Faculdade Padre Dourado (FACPED). Orientadora de TCC da pós-graduação da Unichristus e professora da pós-graduação da Faculdade Ateneu. Bolsista CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior) no mestrado pela UECE. Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará - UECE, aprovada com a nota 9,5. Especialista em Marketing, pelo Centro Universitário Christus (2015.2). Graduada em Administração de Empresas pelo Centro Universitário Christus (2012.2); Professora do curso de graduação em Administração e Ciências Contábeis da UNICE - Ensino Superiordo, Curso de Logística, Multimeios Didáticos e Informática para Internet do PRONATEC - Unichristus, ministrando as disciplinas de Organização Empresarial, Redes Sociais, Logística do Transporte e Metodologia da Pesquisa (80h).

Joanice Maria Araújo Diniz, Universidade de Fortaleza

Mestrado em Administração de Empresas na Universidade de Fortaleza (2017), com ênfase em Marketing. Especialista em Assessoria de Comunicação pela Universidade de Fortaleza (2011) e graduada em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Ceará (2006).

Danielle Miranda de Oliveira Arruda, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Administração de Empresas pelo Institut d'Administration d´Entreprises de l´Université de Nice - França (1992), com Mestrado Acadêmico (DEA) em Administração pelo Institut d´Administration d´Entreprises de l´Université de Nice - França (1987), Mestrado Profissionalizante (DESS) em Marketing pelo Institut d´Administration d´Entreprises de l´Université de Nice - França (1986) e Graduação em Ciências Contábeis pelo Centro de Ensino Unificado de Brasília - CEUB (1985). Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará - UECE.

Haroldo de Sá Medeiros, Universidade Federal de Rondônia

Professor do curso de Administração da Fundação Universidade Federal de Rondônia - Campus de Porto Velho. Doutor em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Mestre em Administração pela Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Graduado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pesquisador associado e vice-coordenador do Centro de Estudos Interdisciplinares em Desenvolvimento Sustentável da Amazônia (CEDSA).

Published

2018-09-24