Perceived managerial competences of teachers-managers from a federal university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.001.0014

Keywords:

Perceived Management Competences, Teacher-Managers, Course Coordinators, Management of the undergraduate course

Abstract

This research aimed to identify the perceived managerial competences of teachers-managers of undergraduate courses at the Federal University of Vale do São Francisco (Univasf). To this end, a theoretical-empirical study of interpretative qualitative nature was carried out. Data were collected through documental analysis and semi-structured interviews with coordinators and former course coordinators of that institution. For the treatment and interpretation of the data, the technique of categorical content analysis was adopted, under the guidance of the analytical model of Mendonça et al. (2012). The data showed that many managerial competencies must be mobilized by UNIVASF course coordinators in order to perform their activities as a teacher-manager, such as: knowledge of how a university operates and the administrative routines of a course coordination, notions of public administration, planning, organization, respect for norms, conflict mediation, leadership, willpower and initiative. It was possible to reaffirm the importance of the performance of teacher-managers, as well as the care that higher education institutions should take with the development of managerial capacity of these professionals before leading them to the management position.

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Author Biographies

Adrianna Maria Bezerra da Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Aluna do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP/UNIVASF, 2018), Bacharela em Administração pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (2013) e Especialista em Controladoria e Finanças pela Faculdade São Francisco de Juazeiro (2017). Atualmente é servidora pública federal lotada no colegiado de medicina da Universidade Federal do Vale do São Francisco. 

Francisco Alves Pinheiro, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Graduado em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal do Ceará (1990), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal da Paraíba (2006) e doutorado em Segurança e Saúde Ocupacionais pela Universidade do Porto, Portugal, em 2014. Atualmente é colaborador no grupo dinamizador seguramente da Associação Portuguesa para a Qualidade e professor adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF. Atualmente é vice-coordenador do curso de graduação em Engenharia de Produção e Coordena o Curso de Especialização em Gestão de Sistemas Agroindustriais. Também é professor no Mestrado em Administração Pública em Rede - PROFIAP e tem contribuído no Ensino à Distância como professor nos cursos ligados à Administração Pública. Além disso é membro do Grupo de Trabalho de Graduação da Abepro (GTG). Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Ergonomia, atuando principalmente nos seguintes temas: ergonomia, agrotóxico, certificação, higiene e segurança do trabalho, gestão ambiental e envelhecimento e trabalho.

Milka Alves Correia Barbosa, Universidade Federal de Alagoas

Professora Adjunta na Universidade Federal de Alagoas/ Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. Tem graduação em ADMINISTRAÇÃO pela Universidade Federal de Alagoas (1994), mestrado e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2007, 2015). É docente colaboradora no PPGDiDes da Universidade Federal do Vale do São Francisco e docente permanente no PROFIAP/UFAL. Temas de interesse em pesquisas na área de gestão de pessoas e comportamento organizacional.

Published

2022-05-18