Psychic illness in organizations: exploring structural dimensions of studies and intervention possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.003.0028

Keywords:

Mental health, job, Disease, Organizations

Abstract

The mental health of workers, as well as psychic illness related to work are issues that have gained the attention and concern of society and researchers in search of possibilities for intervention. Therefore, due to the variety of methodological and theoretical approaches in this field of study, systematizations of data from this area of knowledge are necessary. Thus, the present study aimed to highlight the forms of psychological illness associated with work most frequently identified in recent national studies (2013-2017), emphasizing the structural characteristics of the types of study and the intervention proposals presented. To this end, a systematic review was carried out using publications in Portuguese on the topic in the SciELO, LILACS, Index Psychology databases and in the CAPES journals, leading to the inclusion of 109 articles. The structural organization of the interrelationships between a series of characteristics of the studies that explore the psychic illness associated with work revealed a tendency of the empirical studies to explore samples without pathology and of the theoretical studies to present the psychic illness, but in a non-specific way, making it more difficult, both the observation of specific risk factors associated with the development of certain disorders, and the development of prevention and early treatment actions. The descriptive results pointed out Mental and Behavior Disorder and Burnout Syndrome as more frequent, being associated with working conditions based on pressure, demands and stress.  The proposed solutions to the mental illness presented were centered on prevention and health promotion, as well as perspectives focused on medication and psychotherapeutic therapies. It was found, however, that no specific intervention proposals were presented to deal with the prevention or coping with the different types of disorders. Therefore, this study aimed to stimulate the production of new and more systematic research on mental illness due to working conditions, especially on Mental and Behavioral Disorders and Burnout syndrome, in favor of better performance in public health policies for workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alanny Nunes de Santana, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestra em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE, 2020). Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade Estratego (2021). Psicóloga formada pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG, 2017). Aperfeiçoamento em Psicologia Hospitalar e da Saúde pelo Centro Treinamento e Consultoria em Psicologia Hospitalar (CTCPH, 2016). Foi Professora temporária do curso de Psicologia da Faculdade de Ciências Aplicadas de Limoeiro (FACAL) e da pós-graduação lato sensu em Neuropsicologia da UniFBV. Foi bolsista do programa Jovens Talentos para a Ciência financiado pela CAPES (2014). Atualmente participa enquanto pesquisadora do Laboratório de Neuropsicologia Cognitiva e Inovação Tecnológica - Cognitive Lab (UFCG). Interesses de pesquisa: avaliação neuropsicológica, cognição, funções executivas, desenvolvimento cognitivo, aprendizagem e avaliação psicológica. Avaliadora Ad hoc de artigos científicos nas mesmas temáticas.

Antonio Roazzi, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor (D. Phil.) em Psicologia do Desenvolvimento Cognitivo pela University of Oxford obtido em 1988 sob a orientação do Prof. Peter E. Bryant (superviser) e Prof. Donald Broadbent (Adviser). Possui também título de ?Dottore? em Psicologia Aplicada pela Universitá degli Studi di Roma "La Sapienza". Fez pós-doutorado na University of London, University of Oxford, Istituto di Scienze e Tecnologie della Cognizione, ISTC (Roma, Itália), e Universitá degli Studi di Roma "La Sapienza". Foi membro de Comitês de Avaliação da CAPES, ENEM e FACEPE. Membro Titular (2000-2002) e Coordenador do Comitê de Assessoramento de Psicologia e Serviço Social do CNPq (CA-PS, 2011-2012). Tendo como base a Facet Theory e suas abordagens multidimensionais visa explorar métodos e técnicas de produção de conhecimento que lhes permitam gerar um saber útil para a previsão e/ou controle de fenômenos complexos. Ultimamente atua principalmente nos seguintes temas: avaliação psicológica, autoconsciência e estados ampliados de consciência, psicologia do desenvolvimento sociocognitivo, aprendizagem, lógica mental, teoria da mente, percepção de risco, gestão de pessoas, apego, violência urbana e o componente ambiental ressaltando os processos cognitivos, sociais e imagéticos de seus habitantes, entre outros. Foi Presidente da Sociedade Brasileira de Psicologia do Desenvolvimento (2002-2004) e da Facet Theory Association (2011-2013). É professor Titular do Dep. de Psicologia da Universidade Federal de Pernambuco e pesquisador Nível 1A do CNPq.

Aline Lima Nunes, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Psicologia pelo Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL)

Published

2021-06-29