Effectiveness of using the Nintendo Wii® video game as a therapeutic resource in the rehabilitation of children with cerebral palsy: integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2236-9600.2022.004.0016

Keywords:

Cerebral Palsy, Virtual reality, Balance

Abstract

Cerebral Palsy (CP) is a disorder in posture and movements resulting from a lesion in the central nervous system, non-progressive and non-evolutionary that can be acquired before the first two years of life. It has several etiologies as causes, these factors hinder the performance of activity, also affects balance and makes postural control difficult. Virtual reality (VR) has been an excellent therapeutic resource for children with CP, with the Nintendo Wii being one of the concepts of VR, which allows motor interaction between the player and the machine. To analyze the effectiveness of using the Nintendo Wii® video game as a therapeutic resource in the rehabilitation of children with cerebral palsy. An integrative review was carried out that analyzed the effectiveness of using the Nintendo Wii in the treatment of children with cerebral palsy. Searches were performed in the following databases PubMed, BVS/MEDLINE and ScienceDirect. The search strategy included a combination of the following descriptors: “cerebral palsy” and “nintendo wii” and “virtual reality”. Six articles were identified that met the inclusion criteria. Since the studies should evaluate at least one of the following outcomes of interest: balance, gross motor function and manual function. It is concluded, therefore, that the use of the Nintendo Wii is effective for increasing balance, gross and manual function in children with CP, but studies with a larger population are needed to present NW as a complementary rehabilitation therapy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Carlos de Sousa Borges, Faculdade de Ciências Médicas do Pará

Acadêmico do Curso do Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas do Pará - FACIMPA. Possui graduação em BACHARELADO EM DIREITO pela FACULDADE BRASIL NORTE (2013). Especialização em Docência do Ensino Superior Faculdade de Teologia e Ciências Humanas (2015). Pós graduando em Direito Processual Civil pela Universidade de Santa Cruz do Sul, Bolsista pela Escola Nacional de Advocacia (2018-2019). Acadêmico do Curso de Licenciatura em Letras Português EAD pela Universidade Federal do Amapá (2019). Atualmente é Procurador Geral do Município de Porto Grande e Advogado - ADVOCACIA AUTÔNOMA. Tem experiência na área de Direito Administrativo, Direito Público, Direito Civil, Direito Penal, Direito Militar, Direito Internacional.

Juliana Tiemi Piveta, Centro Universitário de Várzea Grande

Possui ensino-medio-segundo-graupela Escola do Farina(2017). Tem experiência na área de Medicina.

Lorena Moura de Castro, Faculdade de Medicina de Petrópolis

Graduanda em medicina pela Faculdade de Medicina de Petrópolis(FMP). Atua como monitora de Farmacologia I da Faculdade de Medicina de Petrópolis.

Wanessa Rendeiro da Silva e Silva, Faculdade de Ciências Médicas do Pará

Graduada em Ciências Naturais com ênfase em Biologia pela Universidade do Estado do Pará, Mestra em Saúde Animal na Amazônia pela Universidade Federal do Pará, especialista em Docência no ensino superior pela Faculdade São Luís, aprovada em 2019 no concurso público municipal de Pedro do Rosário no Estado do Maranhão, onde também atuei por três anos no ensino público estadual como professora do ensino médio. Atualmente trabalho como servidora efetiva nesse mesmo Estado com o ensino de ciências de 6° ao 9° ano, como também sou discente do curso de Medicina da Faculdade de Ciências Médicas do Pará (FACIMPA).

Laura Guerrera Figueiredo, Universidade de Rio Verde

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio da Polícia Militar do Estado de Goiás(2017). Tem experiência na área de Medicina. 

Ágatha Ianka da Silva Ataides, Universidade Federal de Goiás

Enfermeira graduada pela Universidade Federal de Goiás. Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial - Enfermagem (PET/ENF) da Universidade Federal de Goiás.

Lucas Gabriel Castro Mendonça, Universidade Federal de Santa Catarina

Médico formado pelo Centro Universitário São Lucas (UNISL) em 2018, Pós graduado em Atenção Básica em Saúde pela Universidade Federal de Santa Catarina em 2020. 

Ingrid Jordana Bernardes Ferreira, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida

Interna de Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR. Foi Diretora Fundadora da LAMIC: Liga Acadêmica de Microbiologia Clínica do Sudoeste do Pará; Membro da LADERM: Liga Acadêmica de Dermatologia Clínica e Cirúrgica; Membro fundador do GPAR: Grupo de Pesquisa da Amazônia Reunida. Monitora na matéria de Habilidades Médicas VI, durante o ano de 2022. Tem interesse em: medicina, ginecologia e obstetrícia, pediatria, infectologia e divulgação científica. 

Victoria Sardinha de Lisboa, Universidade de Rio Verde

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Militar Doutor César Toledo(2016). Tem experiência na área de Medicina.

Published

2023-01-04

Issue

Section

Neurologia e Neurociências

Most read articles by the same author(s)