Challenges to the provision of comprehensive nursing care to burn patients: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2236-9600.2022.002.0014

Keywords:

Nursing Care, Burns, Burn Units

Abstract

The burn is a trauma of great complexity, difficult to treat, being classified as an injury caused by direct contact with some source, they are: heat or cold, chemicals, electric current, radiation, or even some animals and plants. It is worth pointing out that the skin, a vital organ to the human being, in view of its great importance as compared to the exposure of burn victims, emphasizing that it is fundamental to the formation of the concept of self-esteem and self-image of people. The objective is to analyze the performance and role of professional nurses facing patients with burns of high complexity in hospital care. This is an integrative literature review, which was produced based on the filtering of references available in the Virtual Health Library. The following health descriptors were used: Nursing Care; Burns; Burned Units. Only articles found in full format in the Virtual Health Library were included, with a maximum publication time of up to 5 years, that is, accepted for publication in the years 2016 to 2021, available for full reading in Portuguese, English and Spanish. Incomplete texts were excluded, as well as articles unavailable in the Virtual Health Library; besides texts with publication time longer than five years, i.e., published before 2015; and also in languages other than those mentioned above. In analysis of the 08 categorized references, it is seen that there is a consensus on the role of nursing, showing that the role of this professional, especially in burns, should start from a humanized care, due to the high degree of vulnerability that these patients usually arrive at the health unit. Within all articles discussed during the theoretical foundation, it is clear that there is a great similarity in the ideas brought by these authors, showing that the care of nursing professionals in relation to burns should be directed to both physical and psychological aspects of these patients, in order to prevent injuries and minimize sequelae left by this type of incident. In addition, nursing plays a key role in the clinical evolution of the patient, either by relieving pain, therapeutic administration, providing psycho-emotional support to burn patients and their families, in addition to other responsibilities that concern nurses, all based on scientific evidence, which supports professional practice. Thus, it is essential a greater discussion on the subject, to obtain techniques and protocols that can provide quality individual care to burn patients.

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Author Biographies

Cleidson Junior Souza Fraga dos Santos, AGES University Center

Graduando em Enfermagem pelo Centro Universitário AGES - UniAGES, de Paripiranga-BA. Em semestres anteriores atuou como Diretor Presidente da Liga Acadêmica de Cardiologia - LACARDIO; monitor assistencial das disciplinas de Atenção Integral à Saúde da Mulher e do Neonato, Semiologia em Enfermagem, e Processo Saúde-Doença e Modelos Assistenciais em Saúde. Além disso, também atuou em semestres anteriores como membro voluntário do das práticas de FINATI (Faculdade Integrada da Terceira Idade); vice-presidente da Liga Acadêmica do Trauma - LAT; membro da Liga Acadêmica Interdisciplinar em Saúde e Ambiente-LAS; membro do projeto de extensão comunitária Branquinhos CamarAGES (Doutores da Alegria); monitor assistente do Projeto Integrador de Enfermagem; e monitor voluntário das Práticas Profissionais da Clínica Interdisciplinar AGES - CliAGES, todas essas pelo UniAGES.

Larissa Santana Reis, AGES University Center

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Estadual Luís Eduardo Magalhães(2016). 

Layane Castro dos Santos, AGES University Center

Possui graduação em Bacharelado em Enfermagem pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais de Paripiranga (2021); durante a graduação atuei como líder de turma entre o 3º e 10º período; atuei no PROJETO CLÍNICA INTERDISCIPLINAR AGES - CLIAGES - (2018.2) (PRÁTICAS PROFISSIONAIS); e pós-graduanda em Enfermagem em UTI pela FAVENI - Faculdade Venda Nova do Imigrante (2021). Em busca de uma oportunidade para desenvolver e melhorar meus conhecimentos, e também algo que possa me instruir de forma crescente e contínua, visando sempre o crescimento entre mim e a empresa.

Mayara Santana Santos, AGES University Center

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Estadual Luis Eduardo Magalhaes(2016).

Wellington Pereira Rodrigues, University Center AGES

Graduado em Enfermagem pelo Centro Universitário AGES (UniAGES). Atuou como Coordenador dos Cursos de Grande Área da Saúde/Ciências Biológicas/Ciências Humanas e das Licenciaturas entre 2020.1 a 2021.2. Atua como Professor de Ensino Superior do Colegiado de Enfermagem na Faculdade AGES de Lagarto e professor do Colegiado de Enfermagem no Centro Universitário AGES. Pós-Graduado em Saúde do Trabalhador e Ambiental; Enfermagem do Trabalho; Gestão em Saúde da Família e Auditoria e Gestão nos Serviços de Saúde. Atualmente, Mestre em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) na linha pesquisa intitulada (Ambiente e Sociedade). Possui formação como Bombeiro Civil. Formado no curso de Auxiliar em Radiologia. Atuou como Auxiliar de Inspetor de Qualidade na Empresa Alimentícia - JAV indústria de Alimentos LTDA. Atuei como monitor de disciplinas específicas da área de enfermagem. Atua como Diretor da liga de Feridas e Curativos e LIga do Trauma pelo Centro Universitário AGES (UniAGES). Atuou no FINATI (Faculdade Integrada da Terceira Idade) por 18 meses, Atualmente, orientador e pesquisador ativo do Grupo de Pesquisa CbioS na Faculdade AGES. Autor de livros na área da Saúde

Published

2022-05-18

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