Evaluation of the asphalt pavement macrotexture of the ring road of the city of Palmas (TO)

Authors

  • Thais Freitas Zenkner Universidade Federal do Pará
  • Marcus de Barros Braga Universidade Presidente Antônio Carlos
  • Flávio Vieira da Silva Junior Instituto Tocantinense Presidente Antônio Carlos

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2018.008.0013

Keywords:

Asphalt pavement, Macrostructure, Road safety, Sand stain, Drainability

Abstract

The pavement can be defined with a semi-infinite multilayer structure whose function is to transmit the stresses caused by traffic on the foundation ground (subgrade), besides providing the users with good conditions of comfort and safety. We know that death in traffic is responsible for generating large expenses for the government, so road safety is crucial for the country's development. The surface texture of the pavements affects several aspects related to the comfort and safety of users, especially the effect of tire / pavement adhesion and hydroplaning. The present study evaluates the main characteristics of the pavement macrostructure along the NS-15 Avenue layout between Juscelino Kubitscheck and LO-08 avenues and verifies that these values ​​are in accordance with the ASTM E 965-96 and ASTM E 2380 regulatory standards. To this end, the Sandblot and Drainability tests were performed according to the reference values ​​in Brazil.

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Author Biographies

Thais Freitas Zenkner, Universidade Federal do Pará

Graduada no curso de Engenharia Civil da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Pós Graduada em Pavimentação Rodoviária no Instituto Tocantinense Presidente Antônio Carlos Porto (FAPAC ITPAC Porto). Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Software para Projetos da Engenharia Civil e Ensaios Laboratoriais de Solos. Cursando Mestrado Profissional em Processos Construtivos e Saneamento Urbano na Universidade Federal do Pará (UFPA)

Marcus de Barros Braga, Universidade Presidente Antônio Carlos

Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Presidente Antônio Carlos (2014). Tem experiência na área de engenharia mecânica e manutenção mecânica.

Flávio Vieira da Silva Junior, Instituto Tocantinense Presidente Antônio Carlos

Engenheiro Civil pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Mestre em Infraestrutura de Transportes pelo Instituto Militar de Engenharia (IME). Experiência em planejamento de infraestrutura de transportes urbanos com ênfase em recuperação de pavimentos asfálticos e alocação de linhas de ônibus pelo Método Gravitacional de Newton para elaboração de Matrizes O/D. Atualmente Professor Adjunto do Curso de Pós-Graduação em Pavimentação Rodoviária, e do Curso de Engenharia Civil do Instituto Tocantinense Presidente Antônio Carlos (ITPAC). Coordenador do Escritório Modelo de Engenharia do Curso de Engenharia Civil do Instituto Tocantinense Presidente Antônio Carlos (ITPAC).

Published

2019-05-14