Environmental education projects carried out by the Municipality of Santarém (PA) from Law 9.795/1999

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2018.006.0031

Keywords:

Environmental education, Santarem, Projects, Public policy

Abstract

Environmental changes have always occurred; however, they got worse when man discovered that fire could transform and modify his surroundings, so that urgent changes in the habit of society are necessary. Therefore, awareness-raising actions have become indispensable for the construction of new sustainable values, attitudes and social skills. According to Federal Law No. 9,795 / 1999, the government is one of those responsible for promoting environmental education. The present work sought to list the actions and practices of environmental education carried out in the municipality of Santarém by the Municipal Secretariat of Education (Semed) and the Municipal Secretariat of Environment (Semma). The research had a quantitative and qualitative approach, data collection occurred through bibliographic survey on the subject and documentary research with Semed and Semma. We identified 72 projects aimed at environmental awareness. The main sensitization methods recorded in Semed's projects were seminars and play activities, followed by workshops and training. The most discussed topics were environmental education, waste and environment. The projects registered by Semma presented as main sensitization methods the playful activities, followed by awareness meetings and school gardens. The most discussed topics were environmental issues in general.

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Author Biographies

Maria Elcilane Prado de Aguiar, Universidade Federal do Oeste do Pará

Possui Pós-graduação em Ciências Ambientais e Análise Ambiental (2018); está Pós-Graduando em Engenharia de Segurança do Trabalho; Graduação em Engenharia Sanitária e Ambiental (2018); Graduação Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia das Águas pela Universidade Federal do Oeste do Pará (2016). É membro integrante do Grupo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Ambiental - GEPEEA. Atualmente é docente e supervisora de estágio da Escola Técnica do Estado do Pará - EETEPA/Santarém. Pesquisa sobre Educação Ambiental e Políticas Públicas. E coordena projeto de extensão sobre Recursos Hídricos na EETEPA. 

Quêzia Leandro de Moura Guerreiro, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutora e Mestra em Ciências Ambientais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais do Instituto de Geociências/UFPA em parceria com a Embrapa e o Museu Paraense Emílio Goeldi-MPEG. Especialista em Ciências Forenses pelo Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA. Bacharel em Ciências Ambientais pelo CESUPA. Foi professora do Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA de fevereiro de 2011 a junho de 2014 e da Faculdade Maurício de Nassau, de agosto de 2013 a julho de 2014. Foi Bolsista de Iniciação Científica/CNPq, Bolsista de Desenvolvimento Tecnológico Industrial nível II e Bolsista de Desenvolvimento Tecnológico Industrial nível III, atuando na Coordenação de Ciências da Terra e Ecologia (CCTE) do MPEG. Foi coordenadora do Curso de Bacharelado em Gestão Ambiental da Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA no biênio 2015-2016. Atualmente é professora do Instituto de Ciência e Tecnologias das Águas da UFOPA. Possui experiência nos temas: aspectos físicos, químicos e microbiológicos do solo, manejo e conservação do solo, característica química da água, gestão de recursos hídricos, perícia Ambiental, educação ambiental, logística de campo, poluição ambiental, gestão de resíduos, gestão de unidades de conservação, manejo de recursos naturais e planejamento urbano e ambiental.

Published

2018-07-03