Professional insertion: a study with graduates from the Business Administration course at UERN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2023.003.0003

Keywords:

Labor Market, Professional Insertion, Administration

Abstract

In a context of economic crisis, high unemployment rates, many professionals graduating annually, and an increasingly demanding and dynamic job market, the professional insertion of recently graduated individuals with a degree in Business Administration becomes a challenging activity. In this sense, the present research aims to understand how the Bachelor's degree course in Administration at the University of the State of Rio Grande do Norte (UERN) contributes to the professional insertion of its graduates. To achieve this, a descriptive and explanatory quantitative research was conducted with 64 former students who graduated from the course in the semesters 2017-2 and 2018-2. Among the main results, it was found that after graduation, there was an increase in the number of graduates who found jobs in their professional field, as well as a growth in their monthly income. The research also allowed identifying elements that influence the process of professional insertion of the graduates from the Administration course at UERN, such as mandatory and non-mandatory internships, extracurricular activities (teaching, research, and extension), the network of relationships built throughout the course among students, institutions, and companies, and the reputation of the educational institution. The research showed that the Administration course fulfills its role in effectively preparing its students, promoting a positive transformation in the financial, economic, and social situation of individuals.

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Author Biographies

Rosane Sherlyca Linhares Gomes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Administração pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2020). Tem experiência na área de Administração. Experiência profissional de dez anos no varejo, com fortes competências no setor de crédito. Habilidades: Liderança; Gestão de pessoas e resultados; Acompanhar desempenho individual e geral de indicadores e colaboradores; Integração, treinamento e desenvolvimento; Motivação e feedback; Prática em recrutamento e seleção; Aplicação de avaliação de desempenho; Elaboração de planilhas de acompanhamento e planos de ações; Atuação como preposto em processos judiciais; Elaboração e aplicação de treinamentos; Experiência com vendas e acompanhamento de resultados e relatórios de canais digitais. Gestão de resultados.

Lucas Gabriel de Souza Galvão, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Mestrando em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal Rural do Semiárido- UFERSA. Especialista em Administração Pública Municipal pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2021-2023). Bacharel em Administração pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN (2015.1-2019.2). Participa do "Grupo de Pesquisa em Finanças Comportamentais - GFINC". É Coordenador do Curso de Bacharelado em Administração e Professor de Ensino Superior no Curso de Bacharelado em Administração da Faculdade do Complexo Educacional Santo André (FACESA). 

Published

2023-09-30