Internationalization strategies of an academic technology-based company (EBTA): the case of pipeway engenharia Ltda

Authors

Keywords:

Internationalization strategy, Technology-based company of academic origin, Globalization

Abstract

The main objective of this research was to identify the internationalization strategies adopted by Pipeway Engenharia ltda, as well as the internationalization models and the theoretical approaches that underlie them, in addition to their context and organizational impacts. It was observed that the theories of behavioral bias provided more elements for the analysis of this specific case of the internationalization process, than the theories of economic bias; and that the approximation of the academic environment with the industry is fundamental, and has an important role in the competitiveness of the national industry and in the positioning of technology-based companies. In this case study, it was evident that the theoretical assumptions of the Uppsala School played a predominant role in the internationalization process until 2007, and then the Theory Networks and International Entrepreneurship gained predominance. This change directly impacted the business strategies and the forms of internationalization, which were evident, in the foundation and performance of Pipeway International.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Alexandre Valadão de Souza, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor em Administração pela UNIGRANRIO, Mestre em Gestão e Estratégia em Negócios pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, pós-graduado em Administração e Marketing Esportivo pela Universidade Gama Filho, Especialista em Gestão Estratégica e Psicomotricidade pela Universidade Candido Mendes (UCAM) e em Gerenciamento de Projetos pela UCB. Administrador graduado pelo Centro Federal de Educação Tecnológica - Celso Suckow da Fonseca - CEFET-RJ, e licenciado em Educação Física pela UFRJ. Atualmente é Professor de Educação Física da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro e participante de dois Grupos de Pesquisa, com interação com pesquisadores da UNIRIO, UFRRJ e CEFET-RJ, tendo colaboração direta com 14 pesquisadores, sendo dois deles de instituições internacionais.

Josir Simeone Gomes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Contabilidade pela Fundação Getúlio Vargas (1973), graduação em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1983). Possui Pós-Doutorado na Universidad Carlos III de Madrid, na Espanha e curso de especialização na Harvard Business School.Atualmente é professor Adjunto no Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Unigranrio. Tem experiência na área de Administração e Contabilidade,, atuando principalmente nos seguintes temas: controle gerencial, controle de gestao, orcamento publico, contabilidade gerencial, globalizacao e metodologia do ensino superior

Published

2020-06-03