Occurence of toxic plant at schools of the city Timbiras/MA, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2237-9290.2020.001.0004

Keywords:

Accidents for plants, Intoxication, Plants toxicity

Abstract

Plants are fundamental for the existence of life of many other organisms, they provide us oxygen and a variety of food supply and contribute to the production of pharmaceutical medicines. Some plants are considered toxic and can poison humans and other animals. These plants have chemical compounds that may cause intoxications when ingested or when they get in contact with parts of the animal. Intoxication in most cases are accidental and others happen when individuals ingest its toxic compounds, intentionally and continuously. Considering that children are the principal victims of these accidents caused by toxic plants and them can be easily found in public environments like parks and schools, this research aimed to make an inventory of incidents caused by toxic plants in 17 schools of the city Timbiras, MA in Brazil, and to investigate the school community knowledge about this threat. In this research, we investigated the information about the species incidence and we applied questionnaires. The presence of toxic plants was identified in 70 % of the schools, thus presenting accident risks for children. Sixteen species of toxic plants were found, classified in nine families. The most frequent species were Jatropha gossypiifolia L. (pinhão-roxo), Caladium bicolor (Aiton) Vent. (tinhorão), Catharanthus roseus (L.) (vinca), Dieffenbachia seguine (Jacq) Schott. (comigo-ninguém-pode), e Ricinus communis (L.) (mamona) furthermore the most frequent botanical families were Euphorbiaceae, Apocynaceae, and Araceae. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ednilson Barros Barroso, Universidade Federal de Lavras

Graduado em Licenciatura em Ciência Naturais com habilitação em Biologia, pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA. Ex-bolsista do Programa Ciência sem Fronteiras - Alemanha, com graduação-sanduíche em Ecologia da Paisagem, pela Universidade de Münster (Westfäliche Wilhelms-Universität Münster). Possui experiência em sala de aula nas áreas de ciências (Ensino Fundamental II), biologia (Ensino Médio) e matemática (Ensino Fundamental II e Ensino Médio). Trabalhou na Assessoria Técnica Municipal de Educação de Timbiras, Maranhão e no Programa Escola Digna, como Articulador Técnico-Pedagógico. Atualmente cursa mestrado em Genética e Melhoramento de Plantas, pela Universidade Federal de Lavras, em Lavras - Minas Gerais.

Eduardo Oliveira Silva, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Biologia pela Universidade Estadual do Maranhão (2005) e mestrado em Ciências Biológica: Botânica Tropical pela Universidade Federal Rural da Amazônia e Museu Paraense Emílio Goeldi UFRA/MPEG (2012).Atualmente é Professor na Universidade Federal do Maranhão UFMA. Tem experiência na área de Botânica atuando principalmente nos seguintes temas: Taxonomia, Anatomia e Ensino de Botânica.

Rayane Frazão Olanda, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Ciências Naturais - Biologia pela Universidade Federal do Maranhão, Especialização em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal do Maranhão- IFMA.

Published

2020-02-18

Issue

Section

Planejamento, Gestão e Políticas Públicas Ambientais