Behavioral finance: the relationship between the level of financial education and cognitive biases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2595-4318.2023.002.0001

Keywords:

Financial education, Behavioral biases, Decision making

Abstract

In a capitalist scenario, one of the most intriguing elements that draw attention in the Brazilian scenario is the contradictory resistance to openly discussing money. This article investigates the relationship between the level of financial education and the behavioral biases of certainty and framing effect in Business Administration and Accounting students at a higher education institution located in Caucaia (CE). The biases under analysis belong to prospect theory, which strives to consider a crucial factor that is often neglected in decision-making analysis: human emotions. For the research, a descriptive field approach was used through an online questionnaire. Such results were compared to research by Kahneman et al. (1979); and revealed the presence of certainty and framing effects in students, showing that a low level of financial education makes them more susceptible to these biases. It is hoped that this study will contribute to the understanding of the relationship between: financial education, behavioral bias and decision-making (financial and non-financial) of Business Administration and Accounting students, providing new and valuable insights for the field. In the global context, the importance of this research lies in promoting a paradigm shift in relation to financial education and behavioral biases, as it impacts not only financial decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maiara Carneiro da Guia, Faculdade Terra Nordeste

Possui graduação em Bacharelado em Administração pela Faculdade Terra Nordeste(2023). Tem experiência na área de Administração.

João Luis Josino Soares, Faculdade Terra Nordeste

Doutorando em Administração de Empresas. Mestre em Economia Rural. Especialista em: 1) Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação; 2) Marketing, Criatividade e Inovação; 3) Gestão Estratégica Organizacional 4) Tutoria em Educação a Distância; 5) Docência e Gestão na Educação à Distância; 6) Business Intelligence; 7) Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica. Cursando Especialização em: 1) Metodologias Ativas na Educação 2) Contabilidade e Gestão de Pessoas. Graduado em: 1) Administração; 2) Recursos Humanos. Cursando: 1) Bacharelado em Ciências Contábeis. Coordenador dos cursos de Administração e Recursos Humanos da FATENE. Com experiência: 1) Na Supervisão do Núcleo de Apoio Acadêmico da FATENE; 2) Na coordenação dos cursos de Administração, Marketing, Recursos Humanos e Gestão Financeira das Faculdade Terra Nordeste e Faculdade de Tecnologia do Nordeste - FATENE; 3) Docente nas instituições: Universidade Estadual do Ceará; Faculdade Terra Nordeste; Faculdade de Tecnologia do Nordeste; Faculdade Padre Dourado; Faculdade Evolução; Instituto Dom José de Educação e Cultura em níveis de graduação e pós-graduação; 4) Tutoria da Empresa Júnior ADM Soluções; 5) Agente Local de Inovação SEBRAE/CE 6) Consultor empresarial 7) Revisor dos Periódicos: Revista Brasileira de Administração Científica; Business Journal; Entrepreneurship; 8) Elaborador de Questões Convidado do Instituto Gestor Brasil; 9) Comitê de Ética e Pesquisa da FATENE 10) Avaliador de atos autorizativos de Autorização, Reconhecimento e Renovação de Reconhecimento de Cursos do Sistema de Avaliação da Educação Superior - BASis.

Douglas Willyam Rodrigues Gomes, Faculdade Terra Nordeste

Doutorando em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Mestre em Planejamento e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Tutoria em EaD e Docência do Ensino Superior (FUNIP); Especialista em Saúde Coletiva (FUNIP); Pós-graduado em Gestão Pública pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Gestão de Segurança Pública e Defesa Civil (UNIFAMETRO). Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Licenciado em Pedagogia (INTERVALE). Coach pelo Institute of Coaching Professional Association (ICPA)/ Harvard Medical School/ Sociedade Latino Americana de Coaching (SLAC). Foi Conselheiro eleito do Conselho Regional de Contabilidade do Ceará (CRC-CE) 2018/2021. Tem experiência como Professor Formador, Conteudista e Tutor a distância de graduação e pós-graduação; Experiência como coordenador e membro do NDE dos Cursos de Graduação de Administração e Ciências Contábeis; ademais Coordenou Pós-Graduação (Especialização) nas áreas de Gestão Financeira, Auditoria e Controladoria, bem como possui experiência em Assessoria, Direção e Gestão Acadêmica de cursos de graduação, pós-graduação, Comissão Permanente de Avaliação, Colegiados de Cursos Superiores. Professor universitário de graduação e pós-graduação nas áreas de ética, administração, orçamento público, contabilidade, governança. Atua como consultor nas áreas de Governança Corporativa e Contabilidade Pública, e Gestão Acadêmica.

Evangelina Chrisostomo, Faculdade Terra Nordeste

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade de Fortaleza (1997). MBA em Finanças e Controle pela Estácio FIC (2005). Mestre pela Universidade Federal do Ceará (2008). Licenciada em Matemática (2020) e atualmente fazendo parte do corpo docente da Faculdade Terra Nordeste (FATENE) e Faculdade CDL. Atuei também como professora bolsista na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro Brasileira (UNILAB) e PRONATEC - UECE. 

Published

2023-12-29