Reflections on dropout in Brazilian higher education: possibilities of prevention and intervention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.002.0021

Keywords:

Dropout, Higher education, Public universit

Abstract

In recent years there has been a significant expansion of access to higher education in Brazil, with the creation of universities and courses and with the increase in the number of places in Higher Education Institutions. At the same time, there was also an increase in the dropout rates of students, a phenomenon influenced by several academic and subjective factors. This article aims to present a review of the national literature on dropout in Brazilian higher education between the years 2016 and 2020. The documentary research was carried out in the databases SciELO and the Bank of Theses and Dissertations of Capes. The results found in the 27 articles published in Brazil were analyzed in five categories: elements that contribute to the dropout of students; dropout and adaptation to the university context; dropout, evening courses and work-study reconciliation; dropout, affirmative access and permanence policies and adoption of Sisu; strategies used to prevent and combat dropout. Much of the literature points to the need for universities to rethink strategies for the permanence of students, considering that only the expansion of vacancies and the guarantee of access to courses do not materialize the right to higher education. It is important that preventive and intervention actions are created that facilitate the adaptation of the student to the university environment, especially in the first years of the courses, a time when studies showed a higher percentage of dropout. It is hoped that the reflections generated here can contribute to planning and carrying out actions with a view to reducing dropout rates and that more studies can be carried out with a preventive and interventional focus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina da Costa Araujo, Universidade Federal de Campina Grande

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará, Especialista em Gestão em Saúde pela Universidade Estadual do Ceará, e Especialista em Saúde Mental Coletiva (modalidade residência multiprofissional) pela Escola de Saúde Pública do Ceará. É Psicóloga da Universidade Federal de Campina Grande desde 2017, atuando na área de Psicologia Educacional, tendo também atuado nas áreas de Assistência Social, Atenção Primária à Saúde e Atenção Psicossocial.

Thales Fabricio da Costa e Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Psicólogo, graduado pela Universidade Potiguar (2012). Possui especialização em Psicologia do Trânsito, pela Estácio (2014), em Educação, Pobreza e Desigualdade Social, pela UFRN (2017) e em Educação Inclusiva, pelo IFTM (2020). É mestre em Administração Pública, pela UFCG (2018), e doutorando em Administração, pela USCS (2019-2022). Atualmente pesquisa sobre envelhecimento e mercado de trabalho, especialmente sobre ageismo em organizações privadas do Nordeste. É psicólogo efetivo da Universidade Federal de Campina Grande, lotado no Centro de Ciências Jurídicas e Sociais (CCJS), e do município de São Francisco - PB. Tem experiência em Psicologia Escolar, Social e da Saúde.

Marcleide Maria Macêdo Pederneiras, Universidade Federal da Paraíba

Pós-Doutora na área de Contabilidade na Universidade do Minho-Portugal na Escola de Economia e Gestão-EEG. Doutora em Administração pelo PROPAD/UFPE. Mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília (2003). Graduação em Ciências Contábeis - Unipê Centro Universitário de João Pessoa (1995). Atualmente é Professora adjunta da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em contabilidade, administração pública, medição de desempenho hoteleiro. É professora permanente do Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede ? PROFIAP/UFCG/CCJS. É lider do GRUPO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CONTABILIDADE - GEPEC/CNPq . Co-Autora do livro O FAZER DO TRABALHO CIENTÍFICO EM CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS. Autora e organizadora do livro EDUCAÇÃO CONTÁBIL: tópicos de ensino e pesquisa; autora e organizadora do livro os NOVOS PARADIGMAS PARA A CIÊNCIA CONTÁBIL. Autora e organizadora do livro ESTUDANDO TEORIA DA CONTABILIDADE; autora do Livro DIDÁTICA e PESQUISA APLICADA AO ENSINO DA CONTABILIDADE. Organizadora e co-autora do livro CONSULTORIA ORGANIZACIONAL: Teorias e Práticas, publicado em out de 2010; autora e organizadora do livro GBRSP- GESTÃO BASEADA EM RESULTADO SETOR PÚBLICO; possui diversos artigos publicados em periódicos nacionais e vasta participação em eventos nacionais. Coordenadora nacional do I, II, III e IV SBTCont-I Simpósio Brasileiro de Teoria da Contabilidade

Published

2021-03-22