Corporate governance and ethics: reflection on the company investigated after Car Wash

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.001.0027

Keywords:

Compliance, Organizational Conflict, Reputational Crisis

Abstract

The present study proposes an analysis of the contemporary business conduct involved in the case of corruption with worldwide repercussions. In this sense, it is evaluated as a case study of an investigated business group, within the scope of Car Wash Operation, the ethical behavior in facing issues over time, its role in the trajectory of resistance, conflicts of strategies, contradictions and the change of speech aimed at reversing the shakes in the image and reputation, rigor and the measures adopted by corporate governance, the restructuring and the strengthening of compliance, in the search to meet the commitments assumed with the authorities and implemented by the Brazilian and international justice bodies, as well as the coping with the socioeconomic impacts that have occurred to the present day. The transformations in several aspects in the administrative conduct of the business group are evaluated, in the search for a new positioning in the market, after damage to its reputation. The research methodology used was of a qualitative nature, of an investigative character. The corpus selected for this study is the bibliographic review on the subject, examination of documents and records of press releases, made available by the organization itself on its website and/or through public releases about the company, and in the public judicial investigation processes, in official statements, from the period prior to the critical event until after the scandal was exposed. As frameworks of this study, aspects occurred with the Agency Theory and the Cost of Transaction.

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Author Biographies

Andrea Lopes Borrego, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Administração pela Universidade Ibirapuera(1995), especialização em MBA Gestão de Negócios pela Universidade de São Paulo(2020) e especialização em MBA Assessoria Executiva pelo Centro Universitário Internacional(2016). Tem experiência na área de Administração.

Clauber de Oliveira Rossini, Faculdade Municipal Professor Franco Montoro

Mestre em Administração das Micro e Pequenas Empresas, tendo como linha de pesquisa a gestão de pessoas e o comportamento organizacional na dinâmica das micro e pequenas empresas. Possui MBA em Gestão Empresarial, MBA em Gestão do Agronegócio, Especialização em Administração Pública e Especialização em Ciência de Dados. Possui Graduação em Administração pela Universidade de Santo Amaro. Mais de duas décadas de experiência gerencial em organizações empresariais logísticas (Grupo Guaçu e Grupo Battistella), sendo a última dedicada ao empreendedorismo. Docente de ensino superior e coordenador de curso na Faculdade Municipal Professor Franco Montoro (FMPFM) nos componentes curriculares do curso de Administração (disciplinas de Empreendedorismo, Comportamento Humano nas Organizações e Técnicas de Pesquisa em Administração). Docente de ensino superior na Faculdade Mogiana do Estado de São Paulo (FMG) nos componentes curriculares dos cursos de Tecnologia Superior em Gestão da Produção e Logística (disciplinas Métricas e Indicadores; Gestão Empresarial). Docente orientador de monografias de Pós Graduação no Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas (PECEGE) da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiróz (ESALQ/USP).

Published

2020-10-05